Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam!

Door: Manon

16 Februari 2015 | Vietnam, Ðà Lạt

Aan een meertje met een cola light (en Eduard met vers sap) in de zon genieten van Vietnam…wat wil een mens nog meer. We zijn nu een week in dit indrukwekkende land. De tijd lijkt nog sneller te gaan dan de afgelopen weken. Bizar dat we al ruim 6 weken onderweg zijn en gewoon al weer bijna op de helft. Maar 8 april duurt gelukkig nog heel lang!

Afgelopen 2 weken weer veel gezien en gedaan, alhoewel het niks doen aan de Cambodjaanse kust redelijk goed gelukt is. De accommodatie (Khmer Hands) die we in Kep hadden hielp overigens enorm! We hadden een kleine bungalow, wel van steen maar met rieten dak en deels open aan de bovenkant. Heerlijk briesje ’s avonds wat best prettig is met de temperaturen hier. Kep zelf was een erg leuk stadje. Niet al te groot, ook niet super veel toeristen en een paar leuke dingen om te bezoeken, zoals peperplantages, zoutvlaktes en een klein nationaal park. En uiteraard een leuk tentje met lekkere taart. Overigens de taart wel afgewisseld met 2 keer hardlopen langs de zee, dus we doen meer dan alleen maar taart eten en koffie drinken hoor! Vanuit Kep ook nog een dagje op de scooter naar Kampot, een iets grotere stad 30 km. verderop. Leuk plekje aan een meer gevonden om te relaxen, beetje te zwemmen en waar we een uurtje hebben ‘gesupt’ oftewel ‘stand up paddling’ wat zoveel betekent als een brede surfplank waar je op staat en dan gewoon peddelt. Het was goed te doen, alhoewel ik natuurlijk wel gelijk in het water donderde. Veel gelachen in elk geval!

Vanuit Kep de grens over naar Vietnam. De meeste mensen gaan gelijk naar Ho Chi Minh city (Saigon), maar wij zijn eerst een paar dagen naar de Mekong Delta gegaan. Gebied in het zuiden van Vietnam waar de Mekong rivier splitst in heel veel kleine en grote rivieren. Soort Vietnamees Giethoorn is het gevolg. We hadden een guesthouse aan de rand van een klein schiereiland en daar komen was al een avontuur op zich. In Vietnam doen ze alles met scootertaxi’s, dus nadat we ergens langs de doorgaande weg richting Saigon gedropt werden, zat er niks anders op dan bij zo’n klein Vietnamees mannetje achterop te stappen met onze grote rugzak op de rug (bij Eduard) of in mijn geval tussen de benen van de chauffeur. Vervolgens in de haven afgezet en vandaar uit in ons beste Vietnamees ontdekt dat we met de ferry over moesten. Vanuit daar werden we dan weer opgehaald door de eigenaar van het guesthouse. Na 10 km. crossen over het eiland (nu met 3 scooters, dus rugzakken op de 3e scooter) kwamen we aan bij een heel mooi plekje. 2 van de 3 nachten hadden we de ‘river lodge’ oftewel een klein hutje van 6m2, maar wel met een kleine terrasje boven de rivier. De 2 dagen daar veel gedaan: met een boot de ‘floating market’ bezocht, over het eiland gefietst en weer met een scooter langs de rijstvelden gereden. Doordat er verder weinig (tot geen) toeristen waren, waren wij vaak de attractie. Dus veel zwaaien, vriendelijk lachen of met mensen op de foto. Echt fantastisch. De rit met de bus naar Saigon daarna was ook echt super. Overal stoppen om mensen op de te halen die echt met van alles in de bus stappen. Toen we op een gegeven moment uit de tas naast ons een haan hoorden kraaien, konden we niks anders dan alleen maar keihard lachen. De busrit tussen alleen maar Vietnamezen was echt een feest.

In Saigon hadden we vervolgens via airbnb een kamer bij mensen thuis geregeld, midden in het centrum. En dat voor nog geen €20,- per nacht. Sowieso leuk om bij mensen thuis te verblijven en dan ook nog eens op zo’n ideale locatie. Uiteindelijk 3 nachten daar gebleven en vooral heel veel door de stad gewandeld. Ook een bezoek gebracht aan het oorlogsmuseum waardoor we nog een beter beeld hebben gekregen van de Vietnam-oorlog en de situatie destijds in het land. Erg indrukwekkend, vooral ook vanwege de erg grote rol van de Amerikanen. Uiteraard daarnaast allerlei marktjes bezocht, lekker gegeten en op Valentijnsdag op de 52e verdieping van een wolkenkrabber in de bar de zonsondergang bekeken. Kortom, een leuke stad waar je duidelijk de combinatie van Azië en het westen goed terug kunt zien.

Tot nu toe bevalt Vietnam erg goed. Inmiddels heeft ongeveer elke Vietnamees vrij ter voorbereiding op ‘Tet’, oftewel Vietnamees Nieuwjaar. Overmorgen oudejaarsavond en 19 februari begint het nieuwe jaar. Van wat we hebben begrepen is het echt een familiefeest waarbij veel Vietnamezen het halve land doorreizen om terug te gaan naar waar de familie woont. Traditie om bloemen te kopen en te geven, dus overal bloemenmarkten en gekte in de supermarkten, de winkels en uiteraard bij de busstations en op de weg. Complete volksverhuizingen! Het land schijnt rond Tet echt een paar dagen ‘stil’ te liggen. We gaan het meemaken. Verder valt ons wel op dat Vietnam iets meer ontwikkeld is dan Cambodja en zeker dan Laos. Je ziet het vaak al aan kleine dingen, zoals dat je hier mensen ziet die een bril dragen. In Laos hebben we dat niet gezien. Ook het feit dat ze geld uitgeven aan sierplanten leek in Laos ondenkbaar. En ze hebben werkelijk allemaal een scooter waar ze dan ook weer alles op vervoeren of met het hele gezin op zitten. De belangrijkste verkeersregel is dat je alleen maar voor je kijkt en toetert als iemand in de weg rijdt of wanneer je iemand wilt inhalen. Als voetganger is de belangrijkste regel dat je gewoon met grote stappen moet oversteken en vooral niet je pas in moet houden. Ze rijden wel om je heen! En geloof het of niet, maar het werkt echt en het is zelfs nog leuk ook nog. Uiteraard letten we goed op hoor, maar als je gaat staan wachten kom je in elk geval nooit over. Best een prima systeem dus, waarbij we elke keer weer met een grote glimlach de straat over steken.

Vietnam bevalt dus goed! Er is nog zoveel meer te vertellen, maar het verhaal is al weer lang genoeg zo. Geniet nog even van carnaval (voor degene die het vieren) en vanuit hier alvast een Gelukkig Nieuwjaar!

Dikke kus uit Da Lat, Vietnam!

• 16 Februari 2015 - 13:08

Pap En 10:

Fantastisch!!!
    Vol verbazing lees ik een wolkenkrabber in Vietnam!!
    Zou ik bedenken dat die daar echt niet te vinden zijn :))
    Voor jullie dan alvast een goede oudejaarsavond en een heel gelukkig nieuwjaar :))

Wij gaan nog even genieten van de vasteloavond want daardoor ligt hier natuurlijk ook het hele sociale leven plat in het dorp whahahaha.

Geniet!!!
    Dikke kus uit een zonnig Limburg xxx

• 16 Februari 2015 - 13:10

Tineke:

Trouwens die hoeden staan jullie geweldig!! hahahahahaha
    xx

• 16 Februari 2015 - 14:29

Miranda:

HA Eduard en manon!
    Klinkt heerlijk en ziet er ook heerlijk uit! Leuk dat jullie het zo goed hebben samen! Nog een hele goede tijd! 8 april duurt idd nog heeeel erg lang ;-).
    Groetjes gideon miranda Floris Pepijn.

• 16 Februari 2015 - 20:23

Ome Joop En Tante Betsy:

Dag lieve reizigers, weer genoten van jullie mooie verhaal, wij wensen jullie een goede jaarwisseling, wel bijzonder om binnen twee maand twee keer een jaarwisseling mee te maken.
    Heel veel plezier voor de komende weken. Hartelijke groetjes ome Joop en tante Betsy Efdé

• 17 Februari 2015 - 00:43

Hartger:

Hee. Geweldige reis dus! Ziet er niet gek uit zo in de hangmat, Eduard!
    Geniet ervan beiden! xx

• 18 Februari 2015 - 15:09

Loes Ramakers:

Wat een leven!!! Maar het is jullie gegund. Geniet en nog heel veel plezier.

• 18 Februari 2015 - 21:29

Pierre En Tilly:

Dat is weer een leuk verslag.
    Heel leuk wat jullie allemaal meemaken, hoeden staan schitterend!!!

Terwijl de carnaval hier op zijn einde loopt, zijn jullie de jaarwisseling aan het vieren.
    Dit lijkt me wel een gek idee.
    Vandaag stond bij ons in de krant dat heel China op reis ging vanwege de jaarwisseling.
    Op het journaal hoorde ik dat dit het jaar van het schaap (geit schijnt daar dezelfde benaming te
    hebben) is.
    Omdat het staat voor volgers, verwachten ze niet veel geboortes dit jaar!

Geniet van alles, maar blijf voorzichtig.

En nogmaals een goed nieuwjaar toegewenst.

Dikke knuffel,

• 18 Februari 2015 - 23:13

Tymen Eefje:

Hoi Luitjes,

Jullie vermaken je wel,als we het zo lezen.
    En dan nu oud en nieuw meemaken met een aangename temperatuur.
    Maar hier hebben we vandaag ook een lekker zonnetje gehad met 9gr.
    Heel veel plezier nog toegewenst en gezond weer terug.

Grt v Tymen en Eefje