Ons paradijs in het slowaakse paradijs, met regen - Reisverslag uit Levoča, Slowaakse Republiek van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Ons paradijs in het slowaakse paradijs, met regen - Reisverslag uit Levoča, Slowaakse Republiek van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Ons paradijs in het slowaakse paradijs, met regen

Door: Manon en Eduard

22 Augustus 2006 | Slowaakse Republiek, Levoča

Daar zijn we weer. Na 2 dagen alweer achter de computer want het regent en zo nu en dan behoorlijk ook. Gelijk even op de site kijken en dan verbaasd zijn door alle reacties. Super leuk.

Maar goed, we zijn dus in het Slowaakse Paradijs en het is hier dan ook een echt paradijs. Nadat we zondag het eerste berichtje hebben geplaatst zijn we door het dorp gelopen en een pizza gehaald voor de lunch. Daarna een heerlijk ijsje voor, toch wel, iets minder dan 35 cent. Voor 2 bolletjes, ongeveer 10x zo goedkoop als Parijs, tja. Daarna begonnen aan een avonturistische wandeltocht. De bedoeling was om het gemarkeerde pad te volgen, maar dat waren we al snel kwijt. Maar gelukkig was er een ander pad, alleen .... die liep na ongeveer 2 km dood. Teruglopen kon wel, maar hadden we eigenlijk geen zin in. Je kon wel door de bush bush omlaag en we besloten het te proberen om zo ergens uit te komen. Nou, het is gelukt, maar vraag niet hoe. Een redelijk saaie wandeltocht, ineens erg spannend. Daarna bij een beekje de jeuk van onze benen, van de vieze beestjes en gekke planten, weggespoeld. Voelde erg prettig aan. Uiteindelijk kwamen we langs de camping, waar we even lekker hebben gezeten, alvorens we verder liepen. Flink berg op, richting een kerkje. Leuk pad en beloond met mooi uitzicht over het dorp. Daarna teruggelopen naar beneden waar we aan een leuk pleintje op een terrasje slowaaks hebben gegeten. Erg lekker en bovendien ook belachelijk goedkoop.

Goed geslapen in de tent en daarna beginnen met een nieuwe dag. Gelukkig bleek de tent waterdicht, toch altijd erg prettig want die nacht begonnen de eerste regenbuien. Gelukkig konden we buiten ontbijten en na de verfrissende douche, zijn we richting het centrum van het slowaakse paradijs gereden. Hier hebben we een wandeltocht gemaakt door een kloof van een riviertje. Dit betekende veel klim en klauterwerk. Wel erg gaaf, vooral omdat we onderweg over de meest gekke en wankele trapjes en ladders moesten. Klinkt misschien erg spannend, maar dat was het ook! In totaal hebben we bijna 5 uur gewandeld en toen we terugwaren, waren we ook wel erg moe, of ja een beetje. Daarna naar Poprad, dichtsbijzijnde grote stad, gereden om boodschappen te halen en kijken of Eduard zijn camera ergens gemaakt kon worden. Want helaas heeft die het begeven. Kan waarschijnlijk wel gemaakt worden, maar de Slowaken konden ons niet echt helpen of begrijpen, dus we proberen het thuis wel. Gelukkig hebben we 2 wegwerpcamera´s kunnen kopen, dus we kunnen wel vooruit. In Poprad wat rondgelopen en weer heerlijk gegeten en weer goedkoop. Goedkoop is ongeveer 13 euro voor 2 hoofdgerechten, een bijgerecht en 2 drankjes per persoon. Wel goed te doen dus voor ons studenten. Of ja, Eduard dan! Daarna terug naar de camping waar we in de tent, met een romantisch regengeluid op de achtergrond, een potje hebben gescrabbled.

En dan vandaag. Op internet hadden we al gelezen dat het slecht zou worden, maar dat was vanmorgen niet te zien. Daarom zijn we naar de hoge tatra´s gereden. Dit zijn de hoogste bergen van Slowakije, bijna 2600 meter. Je kan hier met de skilift naar boven en dan naar beneden teruglopen. Leek ons een goede dagbesteding, maar bij de tatra´s was het helaas erg donker bewolkt. Een stukje verderop bleek een grot en daar zijn we uiteindelijk naar toe gegaan. Hier was het namelijk wel droog. Was mooi. De rondleiding was in het Slowaaks, maar nadat Eduard de gids had aangesproken, gaf hij af en toe ook een korte toelichting in het Engels. Erg prettig. Buiten aangekomen leek het weer beter, maar helaas was dit valse hoop. En daarom zijn we nu weer in ons eigen dorp en gaan we zo eens op internet zoeken of we hier ook nog leuke dingen binnen kunnen doen. Net wel nog genoten van een heerlijk stuk taart, met koffie, voor....2,5 euro in totaal. Genieten dus.

Kortom, we vermaken ons wel. De planning is om hier tot zondag te blijven en dan naar Praag te rijden waar we maandag en dinsdag zullen blijven. Woensdag tot Limburg en donderdag weer in Arnhem. Maar eerst deze week nog.

xx Eduard en Manon

• 23 Augustus 2006 - 07:36

Marloes:

Hallo berggeiten!

Wat ontzettend balen dat jullie nu ook in de regen zitten. Maar goed, jullie kennende vermaken jullie je prima, ook met regen. Ik moet zeggen dat jullie wel heel erg sportief bezig zijn,wat goed zeg! Klimmen en klauteren om de omgeving te verkennen, dat moet mooie vergezichten opleveren. Gelukkig maar dat er nog wegwerpcamera's zijn om alles vast te leggen voor het nageslacht, haha! Komt goed! Geniet nog lekker van jullie vakantie en hopelijk geldt voor jullie 'na regen komt zonneschijn'. Liefs, Loes

• 23 Augustus 2006 - 18:09

Pierre En Tilly:

Hallo Manon en Eduard,
    Afgelopen zondag heb ik jullie ook al een berichtje gestuurd maar ik zie dat het jullie niet heeft bereikt. Helaas. Misschien gaat de techniek voor mij iets te ver!
    De bedoeling was goed en nu begin ik ook weer voor de 2e keer aan mijn bericht. Hopelijk lukt het nu wel.
    Overigens weet ik niet wie doorgestuurd heeft dat jullie een dagboek hebben.
    Ik dacht dat het van mam kwam, dit blijkt achteraf niet zo te zijn.
    Jammer dat het weer niet al te best is, daar is jullie plezier niet minder om.
    Wat goed dat jullie zo sportief zijn, klimmen en klauteren. Bij al dat lekkere en vooral goedgeprijsde eten komt dat al goed uit.
    Jammer dat jullie aan Krakau voorbij zijn gereden. Een bezoek aan deze stad is zeker de moeite waard.
    Praag hebben Pierre en ik ook bezocht, op de Karlsbrucke kun je leuke dingen kopen.
    Misschien zijn jullie nog in de gelegenheid om voor Pierre Becharowka mee te nemen, hiermee zouden jullie hem een groot plezier doen.
    Kortom zo te lezen hebben jullie veel plezier en krijgen het geld niet op.
    Hopelijk knapt het weer wat op. Geniet er nog lekker van.
    Veel groeten en liefs,
    Pierre en Tilly

P.s. leuk dit reisverslag.
    Doet me een beetje aan je Amerika tijd denken, Manon.

• 23 Augustus 2006 - 19:17

John En Tineke:

He super leuk om te volgen waar jullie zijn! Vanaf vandaag gaan we vaker kijken. Geniet nog lekker en tot horens.

Liefs pap, tineke, rick en patje

• 25 Augustus 2006 - 14:42

Eduard En Manon:

Het weer is stukken beter geworden en we genieten dus nog steeds. Verder weinig nieuws, misschien vanuit Praag een nieuw bericht. Kusjes.

• 28 Augustus 2006 - 11:06

Inge En Raymond:

Hey vakantiegangers,

Zo te horen hebben jullie het behoorlijk naar jullie zin. Geniet er nog maar lekker van.
    We hebben geen gebruik gemaakt van jullie aanbod! En zijn lekker thuis gebleven. Maar jullie komen waarschijnlijk langs het regenachtige limburg, dus toch tot snel dan.
    Veel plezier nog, in het goedkope slowakije!
    Liefs Raymond en Inge