Indrukwekkend Hiroshima! - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Hiroshima! - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Hiroshima!

Door: Manon

16 Mei 2010 | Japan, Nagasaki

Hallo lieve allemaal,

Weer een paar dagen verder en weer heel veel nieuwe indrukken opgedaan. En natuurlijk blijven we het leuk vinden om al jullie reacties te lezen. We waren blijkbaar even vergeten hoe grappig sommige van jullie zijn, want moeten vaak erg hard lachen in de lobby van een of ander Japans hotel. Helaas tot nu toe geen foto's (goed gezien zus!) maar vandaag nieuwe poging! In elk geval goed om te lezen dat ons huis goed bewaakt wordt! Nu nog hopen op mooi weer in Nederland.

Hiroshima dus! Na ons laatste berichtje vooral beetje uitgezocht wat we allemaal konden doen. Eduard had thuis al gelezen over een fietstocht ten zuiden van Hiroshima. Hier liggen veel kleine eilandjes waarvan de grotere door 7 bruggen worden verbonden. Daar kun je dus over heen fietsen. Maar dat betekent dan wel 70 (!) kilometer fietsen. Eduard en zijn goede ideeen ook altijd!! Belangrijk detail daarnaast is dat we er met OV en onze eigen voeten bijna 6 uur over deden om op vertrekpunt te komen. Maar dan heb je ook wat (te weten allemaal kleine oudere vrouwtjes die keihard lachen om de grootte van onze neuzen....tja!). Ik moet eerlijk bekennen dat het echt heel gaaf was. De route was goed bewegwijzerd en de bruggen waren fantastisch. En wat een uitzicht: grandioos! Einde van de rit was ik vooral bekaf, maar wel voldaan.

's Avonds een typisch gerecht uit Hiroshima: okonomiyaki. Dit is een soort pannenkoek met noodles, ei, groenten, spek en nog vanalles op de grilplaat gebakken. Echt een torentje. En lekker....zucht!
Daarna uiteraard een welverdiend bubbelbad en bekaf naar bed.

Gisteren zijn we in de ochtend naar Miyajima gegaan. Dit eiland is vooral is bekend van de grote rode poort (torii) die bij vloed in het water staat. We hadden onze deze keer goed voorbereid en wisten dat rond 10 uur de beste tijd zou zijn om te bezoeken in verband met eb en vloed. Met ons wisten velen anderen dit ook en het is grappig om te zien dat ook hier busladingen 'jappen' zijn terug te vinden. Ook bijzonder zijn de grote groepen kinderen die het vaak erg leuk vinden om hun engels beetje te testen. Meestal stopt het bij 'how are you' en beginnen ze keihard te lachen. Blijft elke keer weer grappig.

's Middags de tijd genomen om 'A-bomb center', peace memorial park en het museum te bezoeken. Daar word je echt even stil van. Echt zo bizar om te beseffen dat 65 jaar geleden recht boven je hoofd de eerste atoombom is ontploft. Vooral het museum maakte heel veel indruk, met name het besef hoeveel landen nog steeds atoombommen in hun bezit hebben en wat de gevolgen zijn van een oorlog met gebruik vn veel atoombommen oftewel een 'nucleaire winter'. Daarna echt even bijkomen.

Vanochtend na 3 nachten Hiroshima vertrokken met de trein naar Nagasaki. Deze plaats ligt helemaal in het westen en was ook een van de plaatsen bij 'Wie is de Mol'. Bovendien de stad van de 2e atoombom, 3 dagen na de bom bij Hiroshima. Vandaag vooral besloten van het mooie weer te genieten en de stad te voet te verkennen. Nagasaki heeft hier en daar wat Nederlandse invloeden en we waren maar wat verheugd toen we een eettentje met de naam 'lekker' tegenkwamen.
Maar wat bleek, geen broodjes kroket of Nederlandse eigenaar, maar gewoon Japanners, toevallig familie van Yoshida! (Blijkt het ineens toch erg handig dat Eduard de VI altijd van voor naar achter uitspit, want deze Yoshida speelt sinds kort bij VVV Venlo en heeft de naam Lekker als tip gegeven). De eigenaar sprak nauwelijks engels, maar toen hij hoorde dat we uit Olanda kwamen en Yoshida wel kende, kwam het woordenboek op tafel en hebben we afgesproken dat de wedstrijd Nederland-Japan maar gewoon 0-0 moet eindigen. Echt gelachen en nadat we Arnhem op de kaart van Europa met een punaise hadden gemarkeerd en belooft hadden voor Yoshida te juichen, mochten we gaan. Super leuk!

Daarna vooral nog rondgewandeld en vanavond ook hier het hypocenter van de atoombom bekeken. Vandaag even geen musea bezocht, nog wel onder indruk van gisteren.

En nu dus weer achter computer in hotel. Eduard probeert foto's te uploaden, maar of het lukt....
Morgen gaan we richting Beppu om hopelijk overmorgen naar Mt.Aso te gaan. (vulkaan die niet altijd te bezichtigen is ivm vrijkomen van giftige dampen, dus even afwachten). Volgend verslag volgt daarna vast snel weer.

xx uit Japan

PS. Gisteren zagen we dat BA komende 4 weken gaan staken. Kregen aanbod om ons ticket al te wijzigen (tot maximaal 350 dagen vooruit) maar vooralsnog lijkt het erop dat we gewoon terug kunnen vliegen op geplande datum. Woensdag zouden we meer moeten weten. We'll keep you posted. X

• 16 Mei 2010 - 19:02

Pa En Ma:

Hallo lieve luitjes,wat hebben jullie al weer veel meegemaakt.En ook nog eens 70km.gefietst, dat had ik helemaal niet verwacht,hebben jullie zelfs ons record verbroken!! Wat een leuk verhaal over die voetballer,dat is toch echt wel heel toevallig als je in zo'n eethuisje terecht komt.Nou,we wachten weer op nog meer mooie verhalen.Fijne dagen.xxx

• 17 Mei 2010 - 08:06

Mam:

Super wat jullie allemaal in korte tijd meemaken. Kan me voorstellen dat je onder de indruk bent als je op een plek bent waar historie geschreven is door er een "bommetje" (hè Raymond) op te gooien.
    Gisteren (zondag) Raymond verrast met een rondje Echt, Pey en Slek op de bierfiets. Moet nu wel een kussen op de stoel leggen om een beetje pijnloos te kunnen zitten. Maar het was super gezellig, veel lol!!
    Wat het staken betreft, betekent dit dat het een "verplichte" verlenging van jullie vakantie kan betekenen? De aswolk van de vulkaan in IJsland zorgt ook weer voor overlast. Schiphol en enkele Duitse luchthavens zijn gesloten. Dus ook dat is spannend.
    We blijven in ieder geval jullie verslagen met belangstelling lezen en nog veel plezier.
    Dikke kus

• 17 Mei 2010 - 09:27

Efdé'jes Loenen:

Net terug van een heel gewone vacantie, hebben we van jullie mooie verhalen en foto's genoten.Geniet nog lekker verder dan doen wij het daarna weer.
    Groetjes.

• 17 Mei 2010 - 11:15

Xander:

Nou jullie hebben het prima naar je zin. geniet er lekker van. leuk om te zien hoe het met jullie gaat.

• 17 Mei 2010 - 12:29

Annelies:

Nou meid, ik ben weer terug op het honk. Fantastische verhalen, zo druk ben ik niet geweest in Italië. Veel verder dan lekkere koffie, dolce, pasta, vino en niet te vergeten de outlet stores met speeltuin voor de kids kom ik niet. Maar ook dat was heerlijk. Nu weer aan de slag en leuk om even snel jullie verhalen te lezen. Geniet ervan meid en een staking is helemaal niet erg als je maar tussendoor kunt pinnen..... Liefs en dikke tût Annelies

• 18 Mei 2010 - 10:59

Raymond En Inge:

hee verre,verre familieleden van ons.

Bij deze mooie verhalen verwachten we wel natuurlijk ook heel gave de foto's he! (puur om de lat hoog te leggen!) Qua aantal zullen jullie zeker over de 600 zitten of niet? Dat wordt nog wat om weer een album te maken.

Zoals mam al zei, wij hebben hier ook onze poekelfietstocht gehad...het achterste van sommige heeft het zwaar te verduren gehad. Maar voor deze jong hebben ze dat graag over.Het was echt super.

Veel plezier daar in Beppu Kraft;-). Laat maar regelmatig een berichtje achter. Het is leuk om jullie zo te volgen.

(hey Eduard,vergeet niet om reclame van eigenlijk de beste club van Nederland...de mannen uit eindhoven)

• 18 Mei 2010 - 11:34

Thai Met Japanner:

Wij hebben namelijk ook iets japans... de auto!
    Wij genieten net zo als jullie, alleen is het voor ons bekend terrein en doen jullie geweldige indrukken op! Super leuk verhaal, erg benieuwd naar jullie foto's. Wat een leuk land. Wij hebben ook iets japans gedaan, namelijk met onze japanner naar de carrefour en daar hebben we sushi gegeten, denkend aan jullie.x

• 19 Mei 2010 - 08:20

Gootje:

Wow, leuke verhalen :) en nog leuker om je af en toe "live"te spreken.....update over het huis, we gaan een laatste bod uitbrengen, spannend!!!!

dikke kus vanuit een zonnig P'dal

• 19 Mei 2010 - 12:28

Mary & Rob:

Goed bezig Manon en Eduard! Goede training 70Km fietsen, Manon als Eduard nog eens een Marathon gaat lopen kan jij mee voor de verzorging is maar 42km....Niet teveel energie verspelen want wanneer jullie terug zijn gewoon weer naar de Bodyrun. Wij zijn gisteren retour gekomen uit New York en Washingthon veel museums bezocht eveneens dikke voeten en dikke buik 3 kilo erbij in de USA dat wordt heel hard AF trainen. Heel veel plezier voor de resterende periode van jullie enerverende reis.

• 20 Mei 2010 - 07:44

Tineke :

Haloa! Wat een verhaal weer zeg Grandioos!Je kan er ook door heen lezen dat jullie goed voorbereid weg gaan en weten wat je allemaal wilt bezoeken.Ik vind de plaatsnamen alleen al geweldig die eindigen op ma en yi en yo Dan vond ik Echt eigenlijk maar een saaie naam.Kunnen jullie dat recept niet achterhalen van die "pannenkoek" met die berg lekkere dingen erop??Lijkt me echt heerlijk en aangezien Rick met de koksopleiding gaat starten lijkt me dat een leuk oefenproject voor hem haha .Gelukkig lijkt het hier een beetje zomer te worden en kunnen we van ons hollandse zonnetje genieten.Wetend dat jullie nog volop verder reizen en genieten kijk ik weer uit naar het volgende verslag.Rust ook lekker uit ondertussen Bestaan er eigelijk ook japanse stranden enzo?? Ik vind dat gevoelsmatig niet zo bij deze mensen passen kan niet uitleggen waarom niet Ga maar niet verder op zoek naar nederlandse eettentjes hoor kroketje van Edje (sorry eduard)ligt weer op je bord voordat je er erg in hebt en dan verlang je weer naar die japanse pannenkoek Nou jongens geniet en geniet !! Dikke xx