Alweer ruim een week verder! - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Alweer ruim een week verder! - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Alweer ruim een week verder!

Door: Manon

21 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Lieve allemaal,

Deze keer een stukje getypt op mijn telefoon met uitzicht op de hoogste berg in NZ: Mt. Cook! Hopelijk lukt het nu wel om er een foto bij te plaatsen want het uitzicht is echt helemaal fantastisch! Aan de ene kent gletsjers en prachtige witte toppen, aan de andere kant eigenlijk nog meer van hetzelfde! Het uitzicht is vanuit Mueller Hut en we slapen hier vannacht. De wandeling om hier te komen was maar 5 km, maar wel totale stijging van ruim een kilometer! Best heftig dus hier en daar. Het dorp ligt op 700 meter, wij dus nu op ruim 1700. Geweldig! Doordat hier verder niet heel veel te doen is, kunnen we goed uitrusten. Beetje kletsen met iedereen hier en stukje typen!

Want we zijn al weer een week verder en nu ruim 2 weken onderweg. En nog steeds gaan we van het ene hoogtepunt in het andere. Het is echt een geweldig land en alles is er. Ene moment rij je op een weg langs prachtige stranden, andere moment door het bos en dan weer door de bergen. Hier rijden is echt geen straf. Komt vast ook door onze hippe Nissan Sunny!! Zondag na ons laatste stukje nog even door Queenstown gelopen (heerlijke cheesecake incl koffie gehad) en daarna richting ons plekje in Manapouri. Plan was om daar 2 nachten te blijven en dan een dagtocht met de boot te maken in Doubtful Sound. Bij aankomst in ons leuke hostel vertelden ze ons over de overnight cruise waar je in een kleine groep op een kleinere boot kunt overnachten in de sound. Klonk zo gaaf, dat we toch maar gelijk geboekt hebben. Vertrek op Valentijnsdag, wat wil een mens nog meer! Betekende ook dat we de maandag 'over' hadden om de weg naar Milford Sound te rijden. Van aantal anderen gehoord dat die route heel gaaf was en dat bleek niet overdreven. De eerste 70 km was al mooi, maar daarna werd het echt spectaculair! Prachtig uitzicht over de bergen en veel bochten om beneden en boven te komen. Milford Sound is al een prachtig fjord om te zien, dus kregen nog meer zin in Doubtful Sound. Die avond nog eerst bij de hosteleigenaren in de woonkamer naar live-muziek geluisterd (buren en enkele gasten met instrumenten zorgen al snel voor gezelligheid!) So far, so good!

En geloof het of niet, maar het werd alleen maar beter! De overnight cruise was echt een van de gaafste dingen ooit!! We waren in totaal met 11 mensen en de groep was echt heel leuk. We zaten nog geen 10 minuten op de boot en toen zwommen er al tientallen dolfijnen om ons heen! Echt heel bijzonder. Daarna een heerlijke lunch met kreeft die de dag ervoor was gevangen in het water waar we nu overheen gingen. Goed begin dus!! Vervolgens verder gevaren meer richting de zee en daar lagen meer dan 100 zeeleeuwen te zonnen op de rotsen. We konden redelijk dichtbij, dus echt gaaf om eens zo te kunnen zien. Daarna zijn we op verschillende plekken gaan liggen om te vissen. Vangen lukte niet gelijk, maar uiteindelijk met z'n allen een vis of 10 gevangen. Zogeheten 'blue cod', iets van baars denken we. De ene nog groter dan de andere en na wat twijfel stonden Eduard en ik ook aan de hengel. Niet geheel onbelangrijk te vermelden is dat we beiden een vis gevangen hadden, maar die van mij was groter!! Vervolgens mochten we op een andere plek nog kayakken, dus zeker gedaan. Echt te gek! 's Avonds heerlijk gegeten, uiteraard van onze eigen vis! Koffie, lekkere cake en een prachtige sterrenhemel als toetje om vervolgens heel voldaan te gaan slapen. Logisch toch? Helaas na ontbijt de volgende ochtend weer van de boot, maar voelde echt als een vakantie in een vakantie! Emailadressen uitgewisseld voor foto's en wie weet een bezoekje! Met Remco (de andere NL-er op de boot) nog een stuk richting de Catlins om vervolgens weer met z'n tweetjes richting de oostkust te rijden. Onderweg langs de kust ook nog enkele pinguins gezien op een plek waar we stopten. Hoeven voorlopig niet meer naar de dierentuin in elk geval. Uiteindelijk doorgereden tot Nugget Point aan de oostkust en daar een cabin op een eenvoudige camping geregeld voor de nacht. (geregeld betekende gewoon intrekken, er was niemand bij de receptie en sleutel hing gewoon aan de deur, makkelijk dus)

Volgende dag langs mooie weg de oostkust naar boven gereden. Onderweg gestopt in Dunedin en een erg leuke wandeling gemaakt op het schiereiland dat bij Dunedin ligt. Leek wel beetje op Corsica, dus ook weer erg mooi. Om de autorit naar Mt.Cook wat korter te maken, besloten niet in Dunedin, maar 100 km verderop in Oamaru te slapen. Erg goede keuze. Leuk B&B gekozen als slaapplek en goede tip voor eettent gekregen. En nog meer pinguins gaan spotten! Bovendien ook gewoon een erg leuk en mooi stadje waar we normaal alleen doorheen waren gereden.

En dan gisteren richting de plek waar we nu zijn: Aoraki / Mt. Cook Village. Vooral rustig aan gedaan en na het eten nog een wandeling naar een van de vele gletsjers gemaakt. Tassen klaargemaakt voor tocht naar de hut vandaag. Je moet nl. alles zelf meenemen, dus allebei rugzak op de rug en gaan! Voelde ons best stoer, maar dat gevoel ging redelijk snel over. Het is echt een zware tocht, maar wel de moeite waard. En dus beloond met prachtig uitzicht! Er blijven zo'n 15-20 mensen slapen, verspreid over 2 kamers. Hopelijk geen snurkers!
Morgen wandelen we naar beneden en rijden we richting Christchurch. Als alles gewoon goed gaat, zijn we morgenavond bij Helen in Rolleston (vlak voor Christchurch) Ik heb haar leren kennen tijdens een vakantie in Florida toen ik aupair in de VS was. Via Facebook altijd leuk om beetje contact te houden, dus dat wordt vast gezellig. Ze heeft ons een echt 'kiwi-dinner' beloofd en even bijkomen van de vele gave indrukken.

Denk dat het wel duidelijk is dat we nog steeds volop genieten. Het lijkt idd alsof we door het land vliegen, maar nemen echt wel onze rustmomenten. Maar ja, er is hier ook zoveel te zien! Erg leuk om jullie reacties ook te lezen. Stoppen vaak even snel bij MacD voor free wifi en worden dan erg blij van jullie leuke verhalen, ook om te lezen wat thuis allemaal speelt.

Voor de Limburgers (en misschien ook wat anderen) een fijne carnaval. Drink er maar eentje op ons. Wij nemen vanavond een wijntje op jullie!

Cheers!

Deel 2, geschreven in een hangmat met uitzicht over het water en stukje chocolade in de hand.

Omdat we uiteindelijk bij Helen vooral hebben gekletst en gespeeld met de kids, niet de tijd genomen om stukje op internet te zetten. Vandaag gaan we het echt doen, dus eerst even afmaken op de telefoon. In een hangmat dus!!

Slapen in Mueller Hut ging uiteindelijk goed, snurkers lagen in een andere kamer. En koud was het ook al niet. In de ochtend wel veel mist, dus pas na 9 uur gaan wandelen. Klein beetje miezerig en niet veel zicht, maar genoeg om veilig naar beneden te wandelen. Ging sneller dan weg naar boven, maar na 2 dagen wandelen wel echt last van de benen. Tja....wel echt heel gaaf! Beneden opgefrist en op weg naar Helen. Onderweg natuurlijk nog ergens gestopt voor goede koffie (incl. lekker broodje) en rond half 6 kwamen bij Helen en haar familie in Rolleston. Echt super, leuk om hen weer te zien en ook kennis te maken met hun 2 leuke kids, Brock & James. Heerlijk gegeten en vooral ook bijzonder om bij NZ-ers thuis te zijn. Mooie huizen ook trouwens. Brock had zijn kamer voor ons opgeofferd omdat daar ook een logeerbed het beste paste, dus heerlijk bed met Cars overtrek. Prima geslapen! 's Ochtends beetje rustig aan gedaan en daarna met Helen en kids naar Christchurch. Ze zijn zelf pas verhuisd omdat hun huis in de Red zone stond, dus geen fijne plek meer om te wonen. Echt verschrikkelijk om te zien wat de aardbeving heeft aangericht. Ook nog even door centrum gewandelend, maar dat is grotendeels met hekken afgesloten. Kids liepen allebei aan de hand van eduard, dus dat ging helemaal goed. In Rolleston daarna nog even gekletst en was opgevouwen, ook handig!
Afscheid genomen van Helen en de kids en doorgereden naar Akaroa waar we nu zijn.

Akaroa ligt ten oosten van Christchurch en is een dorp op een schiereiland. Wederom prachtige rit hiernaar toe (ongeveer anderhalf uur) en mooie baaien en stranden als uitzicht. Op advies van Go en Paul voor Onuku Farm Hostel gekozen, net buiten Akaroa. Kamers bleken vol te zijn, maar dat pakte juist goed uit. We slapen nu namelijk in een stargazer, oftewel een houten hutje wat op een tent lijkt met 2 erg fijne matrassen en deels een dak van glas. Dus een prachtige sterrenhemel vanuit je bed. En als je het deurtje opent zie je de baai en de haven. Jullie begrijpen onze teleurstelling vast van het niet beschikbaar zijn van een kamer. Overigens blijven we hier 2 dagen en doen we niks, behalve lekker eten, lezen en beetje wandelen. We zijn nu op de helft van onze reis en even niks doen past dan heel goed. Morgen rijden we richting het noorden waar we zondag de ferry naar het Noordereiland hebben. Dus nog genoeg tijd om allerlei leuke dingen onderweg te doen. Jullie horen zeker snel weer van ons.

XX

• 21 Februari 2012 - 08:36

Pa En Ma:

Hallo, wat leuk dat jullie weer een mooi verhaal geplaatst hebben. En ook nog foto's, dus helemaal goed. Prachtig om de dolfijnen zo dicht bij te kunnen zien. Toch best nog een grote vis hoor eduard, maar ja je hebt natuurlijk altijd baas boven baas! Veel plezier maar weer, dat zal ongetwijfeld wel lukken. xx

• 21 Februari 2012 - 09:40

Ria En Tineke:

Wow wow wow wat een verhalen weer!!!Het is bijna niet bij te benen wat jullie allemaal al gezien en ondernomen hebben Fantastisch!! Tja dan wil ik toch ook even een klein reisverslagje doen van onze start van een week vakantie in het voor sommige misschien bekende Arnhem! Na een pittige heenreis gister kwamen we rond 13u aan op onze plaats van bestemming.Vol verwachting opende we de deur van ons hotel en echt waar dat moet gezegd worden : Het is ongeveer het meest luxe hotel wat jeje voor kan stellen!!! We hebben alle luxe om ons heen die jeje kan voorstellen.Heerlijk gekookt,geraled en een prima eerste nacht gehad!! Net uitebreid een bad genomen en vandaag hebben we de hele dag de tijd om op ons gemak Arnhem te gaan ontdekken.Jullie begrijpen het al : WE GENIETEN!!! We houden jullie op de hoogte en tot die tijd rust even lekker uit deze 2 dagen en be careful Dikke kus R&T

• 21 Februari 2012 - 09:42

Tineke:

Haha voor als je je afvraagt wat ik schreef : geraled ??? Dit moet dus zijn gerelaxed xx

• 21 Februari 2012 - 10:09

Willian&Laurens:

Hoihoi,

wat een lang verhaal weer. Echt top! Je kunt op de foto's ook duidelijk zien dat jullie volop genieten! Echt super leuk.
    Enne, Eduard, wat ben jij ineens kundig met een hengel zeg. hahaha.

Groetjes van ons.

• 21 Februari 2012 - 12:18

Raymond En Inge:

We lezen jullie verslag met een glimlach op ons gezicht. Het is echt prachtig zo te horen. Vraag me alleen af of het niet af en toe toch best koud is, zo tussen de sneeuwbergtoppen.
    Ook super leuk om de foto's te zien. Volgens mij is NZ wel echt een aanrader! Wie weet over een jaartje of 18?!?!?
    Doen jullie nog lekker genieten en schrijf het allemaal op, zodat wij de komende tijd geen drang hebben om te gaan! We genieten met jullie mee en doe nu maar lekker relaxen!
    Dikke kus

• 21 Februari 2012 - 14:12

Erik:

Ik hoop dat jullie tijd hebben voor de Marlborough Sounds. Queen Charlotte Track moet mooi zijn. Goede verhalen gehoord over the Blue Water Lodge. The Portage Resort Hotel moet nog mooier zijn. Kon budgetair wel eens een ander verhaal zijn.

• 21 Februari 2012 - 20:00

Gootje:

Wowzers, 2 nachten in de stargazer, het moet niet gekker worden :) Supergaaf om een sms te krijgen van jullie aan de andere kant van de wereld. Nog gaver omdat Paul en ik precies wisten waar jullie zaten, heel tof!

Die wandeling op Mt Cook zul je nog lang voelen, wat een hoogteverschil, dat afdalen gaat dan lekker snel, maar een spierpijn in de bovenbenen!!!
    Ik vind het echt zo cool dat jullie zo enthousiast zijn :)
    Geniet ervan, ben heel benieuwd naar het Noordereiland!!!

Dikke zoen uit Arnhem!

• 24 Februari 2012 - 08:41

Tineke:

Hela hola!!! Even een verslagje vanuit Arnhem.Heerlijk,heerlijk hier.Woensdag een flinke fietstocht op de witte fietsen over de Veluwe gemaakt,precies de goeie dag want gister en vandaag is het wat somber buiten hoewel de temp heerlijk is.Gister geloof het of niet de hele dag geluierd,gegeten gedronken en gekletst om om 15u eindelijk te gaan douchen en daarna ff het wikelcentrum bij AH XL ingeweest.Vandaag vroeg op ,dalijk ff op de fiets Arnhem in en vanmiddag naar Apeldoorn.Morgen zaterdag en gaan we weer richting Limburg.Tot die tijd laekker nog genieten en we nemen aan jullie ook Het is super hier!!! Dikke xxx Ria en Tia

• 24 Februari 2012 - 11:59

Hartger:

Ha Eduard, geniet er met volle teugen van! Erg leuk allemaal! T/m vandaag hier nog alles rustig.... om jullie een beetje up to date te houden...... X