Van Akaroa via Marlborough Sounds naar Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Van Akaroa via Marlborough Sounds naar Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Van Akaroa via Marlborough Sounds naar Wellington

Door: Manon

27 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal,

Ook dit stukje schrijf ik weer in meerdere delen. Want zonder computer in de buurt, is de telefoon maar wat handig. Het is vandaag vrijdag en we hebben nog 2 weken te gaan. Gelukkig! Willen echt nog niet naar huis. We zitten nu, bij gebrek aan een dekentje, in de zon op zo'n 40 meter van ons tentje op onze poncho's . Afgelopen 2 dagen eerste 2 stukken gewandeld op de Queen Charlotte Track in Marlborough Sounds (tussen noorder- en zuidereiland in) Morgen worden hier MTB's afgeleverd en kunnen we de volgende 24,5 km op de fiets afleggen!

Maar eerst terug naar de hangmat. Na een ochtend relaxen 's middags een wandeling bij het hostel gemaakt. Op advies van Go & Paul de paarse wandeling, maar die begon zo stijl dat we ze echt ff vervloekt hebben ;-) Met nog zware benen van Mueller Hut toch naar boven en dat was het meer dan waard. Fantastisch uitzicht, het hele schiereiland en de zee in 1 oogopslag. Later die middag boodschappen gehaald en weer ergens koffie gedronken. Pasta gemaakt en 's avonds weer heerlijk in slaap gevallen met uitzicht op de sterren!

Woensdag werden we redelijk op tijd wakker en om 9 uur zaten we in de auto op weg naar het noorden. We kwamen ook weer door Christchurch. Extra bijzonder omdat de aardbeving precies een jaar geleden was. In bijna alle pionnen op straat (en dat zijn er veel sinds vorig jaar) hadden mensen een bloem of boeket gestopt. Op de radio ging het uiteraard ook alleen maar over de aardbeving en het afgelopen jaar. Erg indrukwekkend allemaal. Rond de middag kwamen we aan in Kaikoura, normaal voor velen een plek om dolfijnen en walvissen te spotten. Na onze prive dierentuin van afgelopen weken, besloten alleen te stoppen voor de lunch. Ook zeker niet verkeerd! Daarna doorgereden naar Blenheim. Leuk om daar weer te zijn aangezien dat de stad is waar we op vlogen ruim 2 weken geleden. Blenheim en omgeving staat overigens bekend om de wijn. Veel wijnboeren langs de weg waar je kunt stoppen voor een proeverij en uiteraard om wijn te kopen. Tja, dat moet je natuurlijk wel doen dan, hoort bij de cultuur! Ondanks dat we geen grote wijnkenners zijn, hebben we erg genoten van 5 wijnen van Withers Hills. En uiteindelijk ook 2 flessen gekocht. Gaan proberen die te bewaren voor thuis! Overigens zijn de wijnen die in de regio gemaakt worden vaak goedkoper in de meeste supermarkten. En in NL is de NZ-wijn sowieso ook goedkoper. Blijft vreemd, maar wij drinken er niet minder om.

Na Blenheim nog paar km tot in Picton, de vertrekplaats naar het noordereiland. We hadden nog 3 dagen 'over' en daarom vlak voor sluitingstijd naar de plaatselijke VVV om mogelijkheden voor Marlborough Sounds door te spreken. We zijn daar echt heel goed geholpen. Besloten om dus 2 dagen te wandelen en 1 dag te mountainbiken. Eerste nacht een backpacker accommodatie en tweede nacht kamperen (alles zat nl. vol) Vervoer naar startplek met watertaxi en vervolgens wordt baggage verder vervoerd. Je hoeft dus niet met zware bepakking te lopen. De derde dag worden onze mtb's dan gebracht en spullen weer opgehaald. Ideaal! Op 20 minuten tijd alles geregeld! Daarna hostel gezocht (snel gevonden) en naar de supermarkt. Want ook eten moet voor 3 dagen mee, althans grotendeels. (bij kampeerplek ligt een lodge met restaurant in de buurt) In tegenstelling tot tocht naar Mueller Hut, nu genoeg eten ingeslagen. Zelf daarna gekookt, tassen klaar gemaakt en op tijd naar bed.

En dan donderdag begonnen aan onze 3-daagse! Eerst om half 9 mtb's 'passen' en om 9 uur spullen naar boot die vervolgens om half 10 vertrok. Rond uurtje of 11 bij Ship Cove, het begin van de track. Na erg veel regen de afgelopen 24 uur was het nu zo goed als droog, maar het pad was wel behoorlijk glad. Begon ook weer gelijk met een stevige klim, dus snel genoeg warm. Wel weer een prachtige track. Je loopt vnl door 'tropische' bossen (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven, maar het is in elk geval geen bos zoals thuis!) Je hoort constant een bijna oorverdovend geluid van de krekels en zo nu en dan heb je een erg mooi uitzicht over de zee en de vele inhammen in de Sound. Weer heel gaaf dus! 's Ochtens in Picton hadden we een lekkere Nederlandse bakker ontdekt, dus allemaal heerlijk eten voor onderweg. Dus af en toe echt even moeten stoppen, anders komt al dat eten niet op natuurlijk! Na zo'n 4,5 uur wandelen kwamen we aan bij onze eerste overnachting. Het was niet druk, dus uiteindelijk een hutje voor ons zelf. Primitief, maar wel alles aanwezig en een heerlijk bed. Lekker gelezen, gesnoept, gekookt en 's avonds film gekeken in de movieroom (met allemaal video's uit jaren '90) Dikke prima dus!

Goed uitgerust konden we vanmorgen beginnen aan deel 2: een wandeling van een kleine 12 km en redelijk vlak. Ging dus erg snel en na een kleine 3 uur al op onze kampeerplaats. Tassen gehaald bij lodge 5 min verderop en tent opgezet. Stikt hier van de muggen, maar verder prima plekje. Ook erg luxe dat er een lodge naast is waar we vanavond kunnen eten. We vermaken ons dus weer uitstekend!

Deel 2 Zaterdagavond, weer terug in Picton. Doodmoe, maar erg voldaan op onze kamer! Net heerlijk choco toetje gehad van hostel. Inbegrepen bij kamerprijs. Zo vervelend!! En nu beetje bijkomen van vandaag. Want nadat we gisterenmiddag niet veel meer hebben gedaan behalve hangen, eten en op tijd gaan slapen, hadden we in theorie genoeg energie om te gaan fietsen. In de praktijk bleek het toch iets anders. Fietsen werden pas om 10 uur gebracht, dus in de zon gewacht tot ze er waren. Eerst alles goed ingesteld en daarna klaar voor vertrek. Geloof het of niet, maar na 20 meter op de fiets vielen we al bijna om omdat het zo steil was en we niet heel hard gingen. Het eerste stuk bleek veel van hetzelfde, met veel wortels van bomen en stenen die het pad extra zwaar maakte. Maar we geven natuurlijk niet op en na flinke klim konden we vol goede moed opstappen. In principe was het maar ruim 24 km, maar het was echt veel zwaarder dan verwacht. Bleef me ook maar afvragen hoe ervaren mtb-ers het er vanaf zouden brengen op dit parcours. Iemand ervaring? Hoe dan ook, op een gegeven moment kwam er een vlak stuk en beseften we pas weer hoe prachtig de omgeving is. De zon met enkele wolken eromheen, maakt het nog net even iets mooier. Bij een bankje banaan en mueslireep gegeten en door voor volgende deel. Ging aardig, maar nog steeds erg op en neer. Zelfs omlaag fietsen was niet altijd even prettig: steile afdaling met veel oneffenheden en niet heel veel ervaring. Kapotmoe aangekomen bij lunchplek. Bleek achteraf 6 km van eindpunt te zijn. Daar bijna uur gezeten omdat we aan de praat waren geraakt met aardig stel uit NYC. Tijd vloog om en daarna op de fiets was goed te voelen (denk geen fietsbroek!) Maar laatste 6 redelijk omlaag en al wat meer controle op hobbelige pad, dus wel ok. Fijnste was misschien wel laatste km over verharde weg naar onze watertaxi. Heerlijk! Taxi stond al klaar en half uur later weer in bewoonde wereld. Ondanks het afzien (2 dagen wandelen was echt veel minder zwaar) heb ik onderweg wel heel vaak gedacht hoe gaaf dit is. En na een douche, lekker eten en dat verrukkelijke toetje kunnen we echt nagenieten van deze dag. Zeker een van de hoogtepunten. Morgen naar Wellington. Plan is om dit ook daadwerkelijk op internet te zetten!

Wellington, daar zijn we nu, oftewel deel 3. Vandaag met de ferry over van zuid naar noord, van Picton naar Wellington: de hoofdstad van NZ. Gelukkig een hotel kunnen vinden in het centrum met parkeerplaats, want dat is niet heel gemakkelijk hier. Vanavond vooral beetje door stad gewandeld, lekker gegeten en wat was gedaan. Morgen gaan we de stad verder verkennen en naar Te Papa museum. Eindelijk beetje cultureel verantwoord :-) In elk geval nog ruim anderhalve week te gaan. Waarom gaat het zo snel? Hopelijk bij jullie alles goed. Genoten van carnaval, wintersport of anders nu vast van het afgelopen weekend. We houden jullie zeker op de hoogte van wat we meemaken op het noordereiland.

Voor nu... Fijne dag! XX

• 27 Februari 2012 - 05:10

Remco:

Leuk verhaal!
    Geniet ervan. Wellington is gezellig.
    Voor mij begint de ellende nu weer. ;-) (Moet nu gaan werken)
    Groetjes, Remco

• 27 Februari 2012 - 06:48

Mam En Huub:

Wat een verhalen. Ongelooflijk hoe jullie genieten van dit mooie land.
    Inderdaad jammer dat zoiets moois snel voorbij gaat. Maar nog niet helemaal dus nog even genieten.
    Hier is alles oké. X

• 27 Februari 2012 - 10:12

Go:

hihi, hoe herkenbaar die stukken over het mtb.....veels te gevaarlijk voor ons nederlanders ;)
    Shop Cove zijn wij ook op gevaren en wij hebben het eerste stuk tot aan de lodge ge mtb......je begrijpt t al ook het 1e uur lopen met de mtb aan de hand door de blubber. Haha!
    Maar die lodge wat een briljante uitvinding! Wij wilden ook 24 km doen in 1 dag, maar halverwege zijn we gestopt omdat ik het echt niet meer trok ;)

Nog een heerlijke 2 weken voor de boeg dus...geniet ervan en veel liefs van ons 3-en uit Arnhem :)
    kus!

• 27 Februari 2012 - 21:47

Remco:

Leuk verhaal!
    Geniet ervan. Wellington is gezellig.
    Voor mij begint de ellende nu weer. ;-) (Moet nu gaan werken)
    Groetjes, Remco

• 28 Februari 2012 - 19:06

Eefje En Tymen:

Prachtige verhalen,dus we genieten met jullie mee. geniet van de dagen die nog resten en gezond weer thuis.
    We hopen jullie foto's nog eens te zien.
    Groetjes

• 29 Februari 2012 - 10:01

Janneke:

Zo te lezen Dikke prima inderdaad!

Enjoy!

• 01 Maart 2012 - 09:01

Raymond En Inge:

Hey hey, het klinkt allemaal best vermoeiend. Doen jullie ook genoeg rusten en zoals je even schrijft, voldoende stilstaan bij hetgeen waar je bent. De foto's zijn alweer erg mooi!
    Morgen vertrekken wij voor een weekendje naar Berlijn, niet aan de andere kant van de wereld, maar dat hoeft voor ons ook even niet. Lekker met de auto en niet vliegen (ziek worden)!!! Geniet nog lekker van NZ, met z'n mooie dingen.
    Groetjes

• 01 Maart 2012 - 09:04

Inge:

Pap is trouwens behoorlijk aan het klussen met een mooi resultaat. Moeten jullie maar snel komen kijken. X

• 04 Maart 2012 - 15:33

Pap En Tineke:

Hela hola!! Alweer een week verder en weer een fantastisch verslag van jullie gelezen! Wat een activiteit en een energie Bewonderenswaardig hoor ,jullie halen er echt alles uit.Hopenlijk is het noordereiland net zo de moeite waard als de rest.Hier alles paletti Wij wonen inmiddels in een totaal gepimpt huis!! Het is echt super geweldig cool knus en gezellig enz enz .Arme pap heeft zich helemaal gek gesleept met meubels van /naar Rick,van /naar Maarten en Kim ,van en naar flat/slek Maar het resultaat is er dan ook naar Joepie!!! Enfin jullie reizen maar een keer naar Limburg das nou een makkie na de afstanden in NZ Ik ben wel erg nieuwsgierig wat dat museum Te papa ofzoiets was?? Geniet nog verder en denk nog even niet aan naar huis gaan Dikke xxxxxxxxxxxx