Op weg naar huis! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Op weg naar huis! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Op weg naar huis!

Door: Manon

10 Maart 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Lieve allemaal,

Het laatste stukje vanaf het vliegveld in Seoul. 6 uur overstaptijd, dus genoeg tijd om wat te typen en bovendien leuk om nog even terug te kijken op afgelopen weken.. Want het zal jullie niet verbazen, maar dit was echt een super vakantie! Prachtig land, mooie natuur, veel gave dingen om te doen en eigenlijk alleen al geweldig om gewoon rond te rijden. We hebben bijna 5800 km afgelegd in onze Nissan Sunny. Nauwelijks over de snelweg en bijna nergens saai onderweg. Van rijden door bergen tot langs mooie stranden... het is er allemaal. Wij gaan zeker nog een keer terug en kan het iedereen aanraden!!

Onze laatste week dus. Na onze avond aan de Oostkust, zijn we zondagochtend verder langs de kust gereden op weg naar East Cape. Overigens konden we de eigenaresse van het hostel blij maken met ons tentje en het luchtbed, dus die hebben we daar achter gelaten. Voelde goed, want meenemen was geen optie en weggooien zonde. Dus prima bestemming. Ook de weg naar de East Cape was weer erg mooi. Laatste stuk onverhard en dan kom je dus op meest oostelijke punt van NZ en op wat kleine eilanden na, ook van de wereld. Mooie vuurtoren erbij en schitterende plaatje compleet. Moesten overigens wel nog 760 treden op om daar te komen, maar meer dan waard. Daarna een picknick aan de kust en de prachtige weg verder doorgereden tot in Opitiki. Hostel bij het strand waar bijna niemand was. Lekker in de zon gelezen en gegeten en 's avonds over strand gewandeld. Beviel erg goed!

Maandag hadden we een toer naar White Island geboekt en dat was echt heel bijzonder. White Island is een eiland zo'n 45 km van de kust en is een van de weinige actieve vulkanen in NZ. Overigens prive-bezit, dus maar 1 organisatie die rondleidingen geeft. Eerst 1,5 met de boot (vergezeld door paar dolfijnen op weg er naar toe) en daarna bijna 2 uur daar rondgewandeld. Het was een prachtige heldere dag, dus alles goed te zien. Zo indrukwekkend, overigens niet alleen het zicht, maar ook de geur! Valt nauwelijks te beschrijven, dus die foto's houden jullie te goed. Rond half 4 weer op vaste land en van daar uit door gereden naar Coromandel, hopend op paar dagen zon om vakantie op luie manier te eindigen. Echter verder rijden dan verwacht en bovendien bleken aantal hostels geen plek te hebben. Uiteindelijk 1 nacht in hostel bij Nederlands stel (al 30 jr in NZ) om dag daarna op tijd door te rijden verder naar het noorden van Coromandel. En dat was echt heel gaaf. We hadden van aantal mensen al gehoord over Cathedral Cave en Hot Water Beach en omdat we daar zo ongeveer langs kwamen, uiteraard zelf gaan beleven. Cathedral Cove is een soort rotsformatie aan de zee waar een grote open ruimte/gat in zit en wanneer je er onder door loopt, lijkt het net een kathedraal. Erg mooi en bovendien nog best rustig toen wij er waren, dus paar goede foto's kunnen maken. Leuke wandeling om er te komen en op terugweg nog leuk gekletst met ouder stel uit Australie.

Daarna doorgereden naar Hot Water Beach en dat is echt zo uniek!
HWB is een prachtig strand (joh?) waar 2 heet water bronnen dicht onder de oppervlakte liggen. Dit betekent dat je in de omgeving van die bron op het strand een gat kunt gaan scheppen en er gloeiend heet water in loopt. Moesten we natuurlijk proberen. Schep gehuurd (jaja) en gelijk aan het werk. In eerste instantie alleen koud water, dus blijkbaar te ver van de bron. Maar m.b.v. aanwijzingen van badderende mevrouw een meter naast ons badje, in de goede richting gaan graven. Toen zij wegging bovendien haar badje erbij geclaimd, dus uiteindelijk beloond met onze eigen hot pool. En grotendeels zelf gegraven. Overal zand, dat dan weer wel, maar wel heel speciaal. En dan 5 mtr verderop de relatief koude zee! Overigens wel afgespoeld in de zee. Hoge golven, dus zo blij als een kind erin gedoken!

Onze schep gehuurd bij de surfshop en bij terugbrengen voor de aardigheid gelijk gevraagd of er komende dagen nog surflessen zouden zijn. Antwoord: ja, over een half uur! Oeps!! We hadden bedacht dat we dat nog graag in Coromandel wilde doen en dat kwam nu sneller dan verwacht. Omdat we nu in de buurt waren, besloten het maar te proberen. Snelle lunch en klein uurtje later in onze wetsuit aan het droog oefenen op het strand. Gelukkig geen camera in de buurt :-) Na nog wat aanwijzingen en goede tips, de zee in. Het was echt heel gaaf, maar om eerlijk te zijn blijk ik niet gemaakt voor een surfboard. Eduard kwam iets beter op gang en heeft paar keer mooi op de plank gestaan. Ik uiteindelijk ook 1 keer en daar was ik zo blij mee (logisch na uurtje ploeteren) dat ik gelijk gestopt ben. Stoppen op het hoogtepunt, toch? De golven waren overigens nog iets hoger dan die ochtend, dus ook elke keer flink werken om tegen de golven de zee in te lopen. Maar wel erg leuk om te doen. Het wordt waarschijnlijk geen nieuwe hobby, maar weten nu wel wat het is om op een surfboard te staan, of ja... zoiets (althans voor mij) Kapotmoe op weg naar ons hostel in Whitiangi om daarna deze erg leuke dag af te sluiten in lekker tapasrestaurant.

Woensdag vooral lekker rustig aan gedaan. Gewandeld in het dorpje en langs paar mooie stranden in de buurt. Lekkere lunch en vooral weinig gedaan en na zitten genieten van alle indrukken afgelopen week. Klein minpuntje (nauwelijks iets om over te klagen) is het mindere weer de laatste paar dagen, dus helaas niet op handdoekje aan het strand. Even goed prima kunnen relaxen en vakantie afgesloten met bbq. Oke, het regende zo nu en dan en we hadden een dik vest aan, maar we hebben wel al kunnen genieten van de eerste bbq van 2012. Komen er vast nog veel meer. Donderdag wederom erg regenachtig, dus via toeristische route en rustig aan op weg naar Auckland. Hier moesten we eind van de dag afscheid nemen van onze Sunny. Hotel bij het vliegveld geboekt en alle spullen weer in 2 tassen proberen te krijgen! En vanochtend om 10 uur vertrokken vanuit het geweldige NZ en kijken we terug op 5 topweken! Nu nog even paar uur bikkelen om thuis te komen, maar de vakantiebwas dat zeker waard. Over uurtje vertrekken we voor onze 2e vlucht van Seoul naar Madrid. Dat wordt met 13,5 uur een lange vlucht. Voor ons gevoel nu 3 uur 's nachts, dus slapen moet goed komen.

Leuk dat jullie ons gevolgd hebben en bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes. We komen jullie snel 'lastig vallen' met ons fotoboek. En voor nu... Tot heel snel!

Veel liefs uit Seoul!

• 09 Maart 2012 - 14:51

Raymond En Inge:

Oh die vulkaan stinkt hè! Rotte eieren en toen wij vulkanische activiteit in Indonesie meemaakten moest ik steeds kokhalzen! Wellicht speelde de zwangerschap al mee!!
    En dat surfen... Inderdaad moeilijk! Wij waren bij de eerste keer staan ook erg enthousiast, dat we er meteen weer afvielen! Overal zout en zand en schaafwonden, fijn!
    Jullie zitten nu in het vliegtuig, dus richting huis en dat is ook weer erg fijn. Tot snel, dikke x