Tokyo in een notendop - Reisverslag uit Nagoya, Japan van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Tokyo in een notendop - Reisverslag uit Nagoya, Japan van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Tokyo in een notendop

Door: Manon

10 Mei 2010 | Japan, Nagoya

Hallo lieve allemaal,

Eindelijk hebben we even tijd om weer een nieuw verslag te plaatsen. We zijn gisterenavond vertrokken uit Tokyo en nu in Nagoya. Eigenlijk vooral op doorreis, want nadat we zometeen in een winkel om de hoek even de Ipad gaan proberen (die hier vanaf vandaag te koop is) gaan we door naar Takayama, oftewel de Japanse Alpen.

Maar Tokyo dus. Of eigenlijk eerst maar eens Japan in het algemeen. Wat een ongelooflijk land. Zoveel dingen verbazen ons! En een paar dingen willen we toch echt even met jullie delen! Uiteraard de verwarmde wc-bril, maar dan ook nog eentje met een soort bidet, droger en verschillende sproeistanden om zowel voor als achter (!) alles schoon te krijgen: bijzonder!
Of het feit dat de japanse conducteur sorry zei nadat wij te weinig betaald hadden voor ons metrotripje en we dus 20 yen bij moesten betalen. Of dat werkelijk iedereen met z'n telefoon zit te spelen in de trein. (maar bellen mag dan niet). De rijen waar ze netjes in staan te wachten als ze instappen of de ongelooflijke hulpvaardigheid als wij weer eens om ons heen zitten te kijken waar we heen moeten (blijft lastig met al die rare tekens). En ik vergeet nu vast nog veel meer dingen, maar echt uniek is het zeker.

En nu dan echt even Tokyo: echt een fascinerende stad. Nadat we donderdag geprobeerd hebben onze vermoeidheid weg te slapen en de eerste keer sushi hebben gegeten, zijn we vrijdag de stad gaan verkennen. Het metrosysteem hadden we niet gelijk door, maar oefening baart kunst. Veel gelopen, veelgezien en veel nieuwe indrukken. Bijzonder was het sony-gebouw met alle nieuwste sony apparatuur (ja Raymond!) o.a. 3d TV uitgeprobeerd (blijft apart). Uiteraard starbucks koffie bij Shibuya crossing, oftewel het drukke kruispunt (met een en al zebrapad) waar ze (voor de Mol-kijkers onder ons) de opdracht met de koffertjes moesten doen. Wat een mensen!

Zaterdag hebben we onze JR pass verzilverd en kon het treinen beginnen. Met de trein van Max (zo heette hij echt!) naar Nikko, een dorpje ongeveer 2 uur buiten Tokyo. Mooie tempels en een bezoekje aan een meer en een hoge waterval op 1000 meter boven zeeniveau. 's avonds naar Yokohoma, een nieuwe stad die aan Tokyo is vastgegroeid. Gegeten in chinatown en daarna doodmoe terug naar hostel. Maar wat een dag!

En dan gisteren het Sumo toernooi! Nadat we ons de eerste paar dagen afvroegen of er ook wel dikke mensen in Japan zouden wonen, kregen we tijdens het toernooi antwoord. Wat een spektakel. Mooiste is wel het hele circus er omheen. En die mensen allemaal. Groot stadion, maar bijna helemaal vol (op dag 1 van de 14 dagen toernooi). En allemaal nemen ze grote voorraden eten mee! De meesten zijn nog geen minuut binnen of de hutkoffers met eten worden geopend. En dan eten ze de hele tijd door. Waar laten ze het?!
De wedstrijden zelf zijn echt super: eerst 5 minuten rituelen en dan ongeveer 5 seconden worstelen. En dan weer een heel stadion op z'n kop. De normaal zo stille japanners (op straat is het soms akelig stil) gillen de longen uit hun lijf. Geweldig om bij aanwezig te zijn.

En nu dus Nagoya. Gisterenavond hier aangekomen en over uurtje weer de volgende trein (weer van Max??)

Oh nog een ander opvallend ding: pinnen in dit land is drama! Nadat Eduard zijn klanten in de bankshop altijd heeft verteld dat je met een maestro pinpas bijna overal ter wereld kunt pinnen, is nu gebleken dat dit niet klopt. Tientallen pinautomaten, maar nergens geld uit te krijgen. Na lang zoeken is gebleken dat je bij alle seven-eleven winkels wel zou moeten kunnen pinnen. Maar wat blijkt: pinnen met internationale pinpassen is 'temporarily unavailable!' --> sinds december 2009!! Lang zoeken levert soms een goede pinautomaat op. Dus die plunderen we dan maar gelijk leeg!

Hoe dan ook, we genieten! We hopen over een paar dagen weer een stukje op internet te zetten! Onze mail lezen we wel regelmatig, dus mochten jullie ons nodig hebben....
En de foto's houden jullie tegoed!

Veel liefs uit....Nagoya

PS voor Raymond: we hebben Inge een mail gestuurd met allemaal cd's die we hebben gevonden. We horen het wel!

• 10 Mei 2010 - 05:58

Hartger:

Ha een goedemiddag vanuit Krabi (Thailand).
    Mijn vrouw is hier ook. Weer; warm. Leuk jullie verhalen, ik / wij zijn er dit keer te lui voor. Maar daarentegen worden we zo opgehaald voor een kookcursus. mmmmh. Groeten.

• 10 Mei 2010 - 06:29

Mam:

Nou, nou zeg! Als ik jullie 1ste verslag lees dan denk ik meteen "wat gaan ze de rest van hun trip nog zien en meemaken?" Zoveel gezien en gedaan in zo'n korte tijd. Toch weer mooi dat we op deze manier met jullie mee kunnen genieten. Nog heel veel plezier. Dikke kus, Mam

• 10 Mei 2010 - 07:33

Eef:

Hoi Manon en Eduard,

veel plezier en geniet!

groetjes Eef van Body Run

• 10 Mei 2010 - 09:24

Jordy:

Hey Manon en Eduard,
    Leuk dat jullie weer op reis zijn. Japan nog wel! Ik ben jaloers. Ik ga jullie zeker weer volgen.
    Geniet ervan!

Groetjes
    Jordy

• 10 Mei 2010 - 11:30

Heleen:

Hee lieve reizigers!
    Wat zijn het weer enthousiaste verhalen!! Hopelijk volgen er zo nog velen.
    Jullie zijn btw toch wel een paar keer dat kruispunt overgestoken hè, gewoon omdat het kan :-)
    Heel veel plezier daar!!

Kus x Heleen

• 10 Mei 2010 - 11:47

Dick:

Enthousiasme all over the place! Volhouden en have fun!

• 10 Mei 2010 - 12:17

Inge En Raymond:

Wat leuk om zo'n verslagje weer te lezen. Klinkt ook allemaal erg interessant. We zijn benieuwd naar de rest. Raymond laat jullie iets weten, alvast bedankt daarvoor.
    Groetjes

• 10 Mei 2010 - 13:27

Tilly En Pierre:

Wat een leuke verhalen weer! Jullie laten in ieder geval heel veel mensen mee genieten.
    Over een paar dagen gaan wij van Arnhem genieten.
    Ook bijzonder, toch?

Liefs en veel groeten.

• 11 Mei 2010 - 06:52

Jordy V:

Hoi Manon en Eduard,

Leuk al die verhalen te lezen! Als je trouwens een iPad op de kop kan tikken voor weinig, dan neem maar mee ;-)

Groetjes,

• 11 Mei 2010 - 10:13

Go:

BLijf lekker genieten daar!!

En we zijn in onderhandeling ze hebben een tegenbod gedaan!

kus Go

• 12 Mei 2010 - 09:23

Mijke, W. En L.:

Hee Eduard en Manon,

wat lijkt ons dat fijn, als mensen zo behulpzaam, vriendelijk, geduldig zijn. Zouden ze hier in Nl. een voorbeeld aan moeten nemen.Maar ja....
    Wel balen dat pinnen niet zo goed lukt. Weet Eduard meteen weer extra info voor z'n klanten.
    Hier gaat alles prima.
    Morgen weer dagje vrij, wel jammer dat het hier nog steeds koud en nat is.Binnenblijven dus.

Hee, genietse! En tot wederhoren.

Groetjes van ons.

• 12 Mei 2010 - 12:13

Tineke:

Haaaaaaai Tjee wat een verslag zeg en dat al na een korte tijd daar Geweldig om er in mijn hoofd ook gelijk de beelden bij te vormen.Een overvolle doodstille straat met allemaal japanse mannetjes in zwarte pakken die knikkend en vriendelijk lachend langs jullie heen lopen.Ahum misschien gaat mijn fantasie nu wat met me op de loop.Maar erg leuk om te lezen jullie hebben denk ik een byzonder land uitgekozen.Hopenlijk ook tijd om te relaxen naast het bezoeken van allerlei byzonderheden.Ben nu 4 dagen vrij en weet je wat byzxonder is ?Ik ga naar Arnhem de zoo bezoeken!!! Net ff anders als bij jullie maar toch...... Geniet en hou ons op de hoogte Dikkexxxx

• 12 Mei 2010 - 13:13

Mia En Hub:

heel mooie ervaringen die jullie opdoen. jullie maken nu dingen mee die je nooit meer zult vergeten. Dus geniet en pas goed op elkaar.

groetjes

• 13 Mei 2010 - 06:36

Mia En Hub:

Hoi Luitjes,

Ik lees dat alles naar wens verloop,geniet ervan want Japan ligt niet naast de deur waar je volgend zomaar weer naar toe gaat.

Groetjes uit het kille Peij.