De eerste week Mexico al weer voorbij! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van eduardenmanon - WaarBenJij.nu De eerste week Mexico al weer voorbij! - Reisverslag uit Mérida, Mexico van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

De eerste week Mexico al weer voorbij!

Door: Manon

09 Januari 2011 | Mexico, Mérida

Hallo allemaal,

Wat gaat de tijd snel, ongelooflijk!
We zijn alweer over de helft van onze 2 weken Mexico en alweer vanalles meegemaakt.
In het laatste verslag stonden we op het punt de eerste tempel te bezoeken. Dit waren de tempels van Teotihuacan, oftewel de piramides van de zon en de maan. Echt gaaf om te zien. Ongelooflijk om zo´n grote bouwwerken te zien in het midden van een soort woestijn. En heeeeel veeeeel trappen.

´s Avonds dan ons eerste avontuur met de nachtbus. We hadden de meest luxe variant gekozen maar het viel toch wel wat tegen. Mexicanen zijn net wat kleiner (en overigens ook vaak best wel dik) en dan zijn die stoelen net wat anders voorgevormd. Maar het is goed gekomen en na 13 uur stonden we ongeveer 1200 km verderop in Tuxtla Guiterrez. Plan was om hier alleen de Canon del Sumidero te bezoeken en daarna door te reizen naar San Cristobal om daar te slapen. Eerst een goed ontbijt (met veel vitaminen) en daarna de canon bezocht. Was toch wel indrukwekkend. We gingen er met een boot doorheen en dan lijkt alles nog hoger dan het werkelijk is. En een paar krokodillen gezien. Echt heel gaaf! Eind van de dag door naar San Cristobal om daar te slapen. Heerlijk in een bed!

Woensdag hebben we een beetje door San Cristobal geslenterd. Volgende bestemming zou Palenque zijn en aangezien dat maar 5 uur met de bus is, besloten deze eind van de dag te nemen. Dat hadden we beter anders kunnen doen! Om 4 uur gewoon in de bus gestapt, maar na ruim 2 uur stopte deze ineens. In snel Spaans werd iets uitgelegd, maar dat begrepen we toch niet echt. Een aardige ´buurman´ legde ons vervolgens uit dat het laatste deel van de rit naar Palenque langs een gevaarlijke weg is. Met gevaarlijk bedoelde hij dan dat er veel roadblocks voorkomen waarbij locals de bus bestormen en ...ja, wat ze dan doen hebben we maar niet verder naar gevraagd. In elk geval zouden we nu ruim 2 uur hier wachten op andere bussen om daarna gezamenlijk en onder politie escort de laatste 3 uur af te leggen. Klinkt eng, maar toch waren we door de woorden van onze buurman gerustgesteld. Hij zei voor je eigen veiligheid is 2 uur wachten toch helemaal niks? En daar had hij natuurlijk wel gelijk in. Ik vroeg nog of dit dan niet altijd was en waarom dan niet vooraf aankondigen. In zijn beste Engels wist hij ons te melden dat het nu blijkbaar ´the season´ was. Tja....

Hoe dan ook, naar uiteindelijk 3,5 uur te hebben gewacht, konden we verder. Toch wel indrukwekkend om met 7 bussen over een bergweg te rijden en af en toe zwaailichten voorbij te zien komen. Maar het is goed gekomen. Uiteraard hadden we nog geen hostel geboekt, maar bij aankomst eerste beste hostel aangeklopt en gelukkig konden we daar om 1 uur ´s nachts nog terecht. Wat hebben wij goed geslapen!

Plan was om 3 nachten in Palenque te blijven, dus donderdagochtend op zoek naar een slaapplek voor de andere 2 nachten. En dat is heel goed gelukt: uiteindelijk in een soort junglehutje terecht gekomen met eigen badkamer voor 15 euro per nacht. Oke, wel redelijk primitief, maar wel heel gaaf. En bovendien een erg lekker restaurant om de hoek. Erg prima. Na ons geinstalleerd te hebben en een poging om te wassen hebben ondernomen, zijn we naar de ruines van de oude mayatempels in Palenque gegaan. Dat was echt heel gaaf. Midden in de jungle allemaal ruines onder een strak blauwe lucht. Erg indrukwekkend en weer heel anders dan in Teotihuacan. ´s avonds lekker gegeten en met het geluid van krekels heerlijk in slaap gevallen. Absolute topdag!

Vrijdag met een tour de watervallen van Misol-ha en Agua Azul bezocht. Allebei mooi om te zien, maar vooral bij Agua Azul ook erg leuk dat we konden zwemmen. Water was wel nog koud, maar we zouden en moesten erin!
´s Avonds wederom heerlijk gegeten. Op wat luidruchtige buren na de 2e nacht was de jungle dus echt super!

Zaterdag hadden we weer een lange busrit voor de boeg. Geen zin in de nachtbus, dus om 8 uur ´s ochtends in de bus gestapt voor een reis van 8 uur. Keken er allemaal wat tegenop, maar uiteindelijk viel het echt 100% mee. En het was de laatste lange busrit. We zijn nu namelijk in Merida (voor het gemak in een iets luxer hotel met zwembad) en gaan hierna (met een tussenstop bij de mayaruines van Chichen Itza) al op weg naar Cancun. Merida ligt al op het schiereiland Yucatan en dat betekent veel zon en zee in de buurt! Erg prettig. Besloten vandaag een luierdag in te lassen, dus beetje zwemmen en door de stad slenteren. Komt dus helemaal goed met ons!

Zoals jullie kunnen lezen vermaken we ons dus erg goed. Samen reizen met Inge en Raymond gaat super en we zijn alle 4 eigenlijk wel verbaasd hoe goed het gaat. Dus dat is wel erg fijn. Mexico bevalt sowieso super. De mensen zijn allemaal vriendelijk, het eten is erg prima (zelfs voor Inge als vegetarier best te doen) en het weer natuurlijk fantastisch. ´s avonds koelt het wel wat af, maar laten we daar vooral niet over zeuren. Volgende week al weer thuis, dus rest ons niks anders dan nu volop te gaan (of eigenlijk te blijven) genieten!!

Hasta luego!

Dikke xx uit Mexico!

• 09 Januari 2011 - 14:54

Tineke:

Hela daar!!! Wat een verslag zeg Geweldig! Jullie hebben wederom niet stil gezeten en al heel wat kilometers afgelegd.Zo kom je wel een boel van het land te zien.Fijn dat het allemaal zo relaxed verloopt en dat jullie van dat heerlijke weer hebben!! Stik jaloers ik wil ook zon!!!Het gaat hier gelukig e goede kant op,alle sneeuw is op een enkel hoopje na verdwenen en de temp is weer boven nul gelukkig. Geniet lekker verder en rust lekker uit onder jullie mexicaanse zonnetje,het is jullie gegund Dikke kus Tineke

• 09 Januari 2011 - 20:29

Doreen:

Hoihoi, wij genieten hier weer van jullie verhalen.
    He, Manon, Lucie-Anne heeft gemaild en wil het etentje graag verzetten naar 4 februari. Kun jij dan ook?
    Liefs, Doreen

• 09 Januari 2011 - 20:46

Zandvoort:

Hallo hier een reactie uit Zandvoort, maar niet van H. en N. maar van de klussers uit Otterlo. Wat hebben jullie weer veel mooie dingen gezien zeg. De reis onder politie begeleiding spreekt ons het minst aan natuurlijk maar de rest is erg leuk zo te lezen. Fijn dat jullie zo goed met z'n viertjes kunnen reizen, misschien dus voor herhaling vatbaar.Wij hebben vandaag weer genoten van het strand en de duinen, morgen wacht de verfpot op ons. Heel veel plezier nog en de hartelijke groeten voor jullie vieren van ons. x

• 10 Januari 2011 - 20:38

Kim En De Men:

Hey jongens,
    wat klinkt dat toch super allemaal! Geniet er maar lekker van en nog heel veel plezier de laatste week!!
    Hier zijn de voorbereidingen voor het verjaardagsweekend al in volle gang!! Mama is zelfs aan t knutselen geslagen!! (voor de uitdeel kadootjes op schooltje, zelf ook verbaasd!!)
    Verder alles oke hier, gelukkig weer allemaal uit de ziekenboeg!!
    Heel veel liefs en heel veel dikke xxx vor jullie alle 4!!

• 11 Januari 2011 - 11:14

W,m & L Pr.:

zozo, wat een verhaal en wat een belevenissen. Vooral dat van die road blocks, best heftig. Maar goed, dat ze dat onder escorte doen toch?

Nou, geniet nog even van jullie laatste dagen (in Mexico) en tot horens/lees/ziens.

Groetjes van Willian en Laurens en een kus van Mijke.

• 13 Januari 2011 - 21:04

Hartger:

Hee, geniet er nog even van!!!!!