We zijn in Nieuw Zeeland!!! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van eduardenmanon - WaarBenJij.nu We zijn in Nieuw Zeeland!!! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

We zijn in Nieuw Zeeland!!!

Door: Manon

10 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hallo allemaal!

We zijn in Nieuw Zeeland! En we komen niet meer terug!! Nee hoor grapje, maar moeten wel zeggen dat we het na een paar dagen al helemaal geweldig vinden! De ruimte en de rust (zelfs in Auckland) zijn echt fantastisch. De mensen vriendelijk en de koffietentjes ook boven gemiddeld goed (en heel veel lekkere dingen om te eten) En dan hebben we Starbucks nog niet bezocht!! Kortom, so far so good!

De vlucht is reuze meegevallen. Het eerste stuk konden we nauwelijks slapen, maar nadat we een paar uur door koud Seoul hadden gewandeld, hebben we het tweede deel de helft van de tijd geslapen. Deels doordat we bij de nooduitgang zaten en deels omdat we gewoon kapot waren. Of de slaappillen geholpen hebben blijft de vraag, maar we kwamen in elk geval redelijk wakker in Auckland aan. Toch eerst 2 uurtjes geslapen, immers toch wel wat uren slaap tekort, daarna de stad in. Ons hotel lag redelijk centraal, dus via de hoofdstraat naar de haven gewandeld. Eerst een lekkere lunch met heerlijke koffie en later zelfs nog een ijsje. Niet dat de zon heel fel scheen, maar ja.... Het is zomer en daar hoort een ijsje bij, toch! 's Avonds ergens een pizza gegeten en tot 9 uur geprobeerd wakker te blijven. Daarna klokje rond geslapen!!

De 2e dag in Auckland begonnen met lekker ontbijt (wederom met goede koffie) en daarna een deel van de Coast to Coast track gewandeld. Auckland is voor een groot deel omringd met water en van de ene kant naar de andere kant lopen is 16 km. Denk dat we daar zo'n 2/3e deel van hebben gelopen. Veelal bewolkt, heel soms een zonnetje, maar eind van de middag toch verbrand! Tja, niks meer gewend. De wandeltocht was overigens geweldig! In omgeving Auckland zijn best wel wat inactieve vulkanen. Daar kun je naartoe wandelen en dan in de krater kijken. Mt.Eden is een van de hoogste. Mooie krater met daarachter prachtig uitzicht over Auckland. Super beloning van stukje klimmen. Echt fantastisch. Na uitgebreide (spring) fotosessie weer doorgelopen, maar toen bleken de bordjes wat minder goed aangegeven te zijn. Uiteindelijk Mt. Eden 2 x opgelopen, maar via een omweg toch weer op goede weg. Hadden er weinig moeite mee. Beseffend dat we in N-Zeeland zijn maakt dat we de hele wereld aankunnen (althans zo voelt het!!) Via Cornwell park, met bomen met omtrek van zo'n 10 meter, naar One Tree Hill. Het was duidelijk een zomerse zondag in het park. Gezellig druk overal en wederom beloond met prachtig uitzicht! De bus terug genomen naar de stad en rond 4 uur naar het vliegveld. Begin van de avond hadden we vlucht naar Blenheim (noorden van het Zuidereiland) geboekt. De vlucht was super, althans vooral ons vliegtuig (of ja, vliegtuigje!) Nadat we vanuit Seoul een dubbeldekker hadden, was dit vliegtuig niet groter dan een bus. Precies voor 50 passagiers. De vlucht duurde ruim een uur en ook nog koffie en een koekje onderweg. Wat wil een mens nog meer!

In Blenheim aangekomen met de shuttle naar ons hostel in Renwick waar we door eigenaren Pat en Paul hartelijk werden ontvangen. Korte avondwandeling door het erg rustige Renwick en daarna nog wat tot 10 uur gelezen. En pas om 6 uur weer wakker. De jetlag lijkt dus mee te vallen. Gelijk de eerste keer gaan hardlopen op weg naar vliegveld om onze auto op te halen. En wat denken jullie: we zijn 5 weken lang de trotse eigenaren van een grijze nissan sunny uit 2003. Met airco! En het stuur rechts, toch even wennen. Van fijne zwager Raymond een erg handig cassettebandje gekregen zodat we in onze hippe auto met cassette speler onze Ipod kunnen aansluiten. Dank aan Coontje :-)

De maandag verder gebruikt om via Nelson naar Abel Tasmanpark te rijden. In Nelson heerlijk geluncht bij de Boatshed Cafe (tnx Erik voor de tip) en allerlei nuttige dingen gedaan. We twijfelden of we wel of niet wilde kamperen, maar een tentje van €45,- kunnen we natuurlijk niet laten liggen. Dus we zijn nu ook eigenaar van een tentje en luchtbed. En kunnen dus kamperen! Gelijk alles gebruikt en gekozen voor een camping in Marahau, oftewel bij de ingang van Abel Tasman! Ook gelijk boodschappen gehaald zodat we onze auto nu tot keuken en kledingkast hebben uitgebouwd! Overigens viel het ons nog tegen hoe duur boodschappen en ook andere spullen zijn. Dachten wat kleine boodschappen te halen, maar zelfs pot hazelnoot pasta (die hoort erbij!) kost ruim 4 euro. Maar ach, genieten er vooralsnog niet minder om. Want genieten doen we zeker.

Dinsdag en woensdag mochten we genieten van het fantastische Abel Tasman park. Dinsdag zijn we gaan zeekayakken. Met de watertaxi naar een plek richting de noordkant van het park en daarna met de kayak terug. Dat was echt geweldig. Het waaide wel behoorlijk hard, dus moesten flink aan de bak, maar de zon scheen en de omgeving was prachtig, dus gewoon rustig door peddelen en langzaam op de plek van bestemming komen. Halverwege was er een heerlijke lunch geregeld. Helaas heb ik die voor later bewaard, want de wind (en bijbehorende golven) zorgde ervoor dat ik weer eens misselijk werd. Het is ook altijd wat met de Crijnsen ;-)
Onze gids heeft vervolgens Kawakawa bladeren voor me geplukt en thee gemaakt. Dat heeft wel iets geholpen. Het maakte eigenlijk ook niets uit, want de tocht was gewoon super!

Aan het eind van de middag doorgereden naar ons paradijs op aarde, oftewel Golden Bay. We hadden daar vantevoren al een ' housetruck' geboekt wat betekende dat we een ouderwetse camper omgebouwd tot huisje tot onze beschikking hadden. Met uitzicht op de baai en bijbehorende badkuip buiten om de sterren te bekijken vanuit het bad. Echt geweldig. Glaasje wijn erbij en genieten maar.
Woensdag hebben we vervolgens vanuit onze plek een wandeling aan de noordkant van het park gemaakt. Bedoeling was om flink deel langs de kust te lopen, maar verschil tussen eb en vloed is hier behoorlijk groot. Dus ons rondje stond nog onder water. Een andere route was niet minder mooi. Met prachtig uitzicht over de zee hebben we heerlijk gewandeld. De ene keer loop je door een prachtig en behoorlijk heuvelachtig bos, de andere keer loop je over het strand. Aan het eind van de dag bleek ons rondje zo'n 20 km te zijn geweest, maar het leek wel van zelf te gaan. 's avonds uiteraard weer bijgekomen in een heerlijk bad en uiteindelijk doodmoe op tijd gaan slapen. Zo gek... :-)

Zoals jullie merken is het hier dus gewoon super. Kan het iedereen aanraden. Gisteren hadden we een lange rijdag op de planning staan (die ons vooraf werd afgeraden vanwege de afstand en het ontbreken van snelwegen), maar zelfs rondrijden in NZ is super mooi. Inmiddels zijn we beland bij Franz Josef en gaan we vandaag richting de gletsjers wandelen. Foto's houden jullie nog even tegoed. Gaat niet zo makkelijk op deze computer en we willen jullie ook weer niet te jaloers maken.

Een nieuw verslag volgt hopelijk volgende keer wat sneller en is dan ook wellicht ook wat minder lang. Maar het gaat dus goed met ons en we genieten volop. Hopelijk bij jullie ook alles goed en vooral niet te koud.

Dikke xx uit een (vandaag bewolkt) Franz Josef!

Eduard en Manon

• 10 Februari 2012 - 07:13

Janneke:

hmm, het lijkt wel alsof jullie zo langzamerhand een nieuwe inboedel aan het aanschaffen zijn...

• 10 Februari 2012 - 07:58

Go:

Ohhhhh wat fantastisch!!! Ik zie jullie gewoon genieten in dat super mooie land :)
    Het is echt zo geweldig daar, begrijp heel goed het gevoel dat je er voor altijd wilt blijven!
    Wat stoer dat jullie toch in 1 ruk gereden zijn van AT naar FJ....dat is echt een pittig eind karren. Maar inderdaad elke vallei ziet er weer anders uit, dus absoluut geen straf om te rijden. Wat een topactie dat je een cassettebandje hebt meegenomen om je Ipod op aan te sluiten! De radio werkt namelijk voor geen meter in de Nissan Sunny.......maar hij rijdt wel als een dolle hè! Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslag!
    Hele dikke knuffel uit Arnhem :)

• 10 Februari 2012 - 09:53

Pierre En Tilly:

Het heeft wel even geduurd maar wat een geweldig leuk verslag!
    We zien jullie genieten en zijn toch wel een beetje jaloers. Hier is het nog steeds erg koud, binnenkort zal de dooi invallen. Jullie begrijpen zeker al dat de hierdoor de elfstedentocht niet doorgaat.

Liefs en veel groeten, we zijn nieuwsgierig naar het volgende verslag.

• 10 Februari 2012 - 10:44

Jordy:

Klinkt supertof! Heimwee! Geniet van Franz Josef! Dat vond ik een van de mooiste plekken daar.

• 10 Februari 2012 - 12:42

Tymen En Eefje Brink:

Jullie zijn er nog maar even en komen nu al met mooie verhalen zodat wij mee kunnen genieten.
    Hier is alles mooi wit met een strakke blauwe lucht en veel zon.
    Groetjes

• 10 Februari 2012 - 13:08

Willian&Laurens:

Zo! Een heel verhaal. We zullen straks eens uitgebreid gaan lezen hoe jullie je vermaken en wat jullie allemaal zien en doen.

groetjes van ons.

• 10 Februari 2012 - 17:26

Jeroen:

Hé buurtjes,

Leuk om jullie enthousiaste verhaal te lezen! Maar natuurlijk ook benieuwd naar wat foto's. Die zullen nog wel komen, toch? En anders bij terugkomst maar ff een keer buurten :-)

Geniet lekker van jullie reis!

Jeroen, Valerie & Elianne

• 10 Februari 2012 - 19:39

Raymond En Inge :

Wow wat super gaaf allemaal! Wat een avonturen en indrukken hebben jullie nu al!!! En wat ontzettend fijn dat het allemaal zo gemoedelijk gaat. Altijd mooi als je je onoverwinnelijk voelt. We zijn stikjaloers en waren graag bij jullie. Dankzij de verhalen maken we het toch een beetje mee. We zijn benieuwd wat jullie in de tussentijd alweer hebben meegemaakt. Hopelijk snel meer, geniet er van. X

• 10 Februari 2012 - 19:46

Tineke:

JALOERS!!!!!!!!! Goeie help wat een verslag zeg,het lijkt wel of jullie al 2 weken daar zijn Wat een actie!! Maar ja met al die heerlijkheden en die pot hazelnootpasta moet je uiteraard goed blijven bewegen! Ik begrijp dat de huurauto nu ook een soort camper- iets is geworden voor de mooie kampeer momenten en dan kan je misschien als tegenhanger van goedkoper overnachten nog een keer zo n dure pot pasta kopen : )) Enfin het lijkt een geweldige beslissing te zijn naar NZ te gaan want het kan nu al niet meer stuk zo te lezen Hou ons vooral op de hoogte Dikke kus Tineke

• 10 Februari 2012 - 19:50

Jorien:

Hej! Het enthousiasme dringt door tot hier. Gaaf dat jullie het zo ontzettend gaaf hebben! Hier is de elfstedenkoorts over, maar begint de carnavalskoorts langzaam op te komen.... Ondertussen is het al dagen en dagen koud, dus geniet maar van de zomer daar!

Heel veel liefs!

• 14 Februari 2012 - 10:36

Inge:

Saampjes,

Wat een te gekke reis, ben je onderweg naar de glasiers langs de pancake rocks gekomen? Als ik me niet vergis is dat niet ver van Franz Josef...anyway....
    Volgens mij gaan jullie niet ergens naar de Milfort Sounds??? of zuid-west nog genieten van de vele hikingtracks..

Xx