Waar zijn hier de pinautomaten...? - Reisverslag uit Paracas, Peru van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Waar zijn hier de pinautomaten...? - Reisverslag uit Paracas, Peru van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Waar zijn hier de pinautomaten...?

Door: Manon

20 Oktober 2007 | Peru, Paracas

Hoi hoi,

Weer een berichtje van ons. Alleen vanuit Paracas, in plaats van Pisco (zoals gedacht). Zoals we eigenlijk wel hadden kunnen bedenken, was van Pisco niet meer veel over na de aardbeving van afgelopen augustus. De taxichauffeur wilde ons wel graag laten zien hoe Pisco er nu uit zag, dus we zijn er wel doorheen gereden. Hij dacht dat we dan ´mooie´ foto´s konden maken, maar daar hebben we toch maar voor bedankt. Het zag er echt verschrikkelijk uit. Paracas is een klein dorpje verderop en daar zijn we beland. Maar eerst nog even kort over Lima.

Na ons vorige berichtje zijn we namelijk richting de kust gewandeld en dat was echt heel mooi. (Lima kan dus toch mooi zijn) Daar lekker gegeten en nog een beetje rondgekeken en bedacht dat we daar zeker naartoe kunnen als we er over 4 weken weer zijn. Maar dat duurt gelukkig nog lang....
En daarna terug naar het hotel. Op de heenweg hadden we ruim 2 uur gewandeld en daar hadden we nu geen zin in. Dus toch maar proberen in een ´combi´ te komen. Dit zijn zeer oude busjes waar je voor een paar cent mee kunt van noord naar zuid en oost naar west. Naast de chauffeur is er een mannetje die de hele rit half buiten boord hangt en roept waar ze naar toe gaan. Goed opletten dus en adequaat reageren. En al in de bus bleek dat verkeersregels volgen niet echt noodzakelijk is. En een snelheidsmeter....wat is dat dan? Maar toch wel prima. Lijkt onveilig, maar viel erg mee. En we waren natuurlijk trots dat we niet voor de makkelijke weg (een taxi) hadden gekozen.

Gisterenochtend vroeg op want de bus naar Pisco en Paracas vertrok om half 8. Ongeveer een uur wandelen, dus toch ook maar met de combis. En wederom een succes en dus zo trots als een pauw!
De bus was erg luxe dus de reis verliep ook voorspoedig. Vlak bij Pisco stopte de bus en moesten wij uitstappen. Vanuit Lima rijdt de bus namelijk over de PanAmerican highway en Pisco ligt daar net niet aan. Dus uit de bus en voor we het doorhadden zaten we dus in een taxi die ons via Pisco naar Paracas bracht.

En daar zijn we dus nu. Op zich is hier erg weinig te doen, behalve een tour naar Islas Ballestas. Deze hebben we vanmorgen gedaan. Met een (zeer toeristische) speedboot ga je naar een eiland hier in de buurt waar dan allemaal soorten vogels, pinguins en zeehonden leven. Onderweg ook nog dolfijnen gespot, dus erg mooi. Verder dus veel hangen, lezen (spaans leren) en de camera leren kennen. Lekker op een terrasje hangen doen we in beperkte mate want we hebben dus geen Peruaanse soles meer (of althans weinig). In Lima bleek Eduard zijn pinpas verlopen te zijn (erg vaag) en de mijne hadden we toen niet bij ons. En hier is dus geen pinautomaat. In Pisco wel nog restanten gezien van de bank, maar ook daar geen pinautomaat. (gek he!!)

Maar vanmiddag gaan we naar Nazca en daar kunnen we weer pinnen. (althans, als mijn pas wel werkt) Morgen willen we dan een vlucht maken over de Nazca-lijnen (grote figuren in de woestijn, vergelijkbaar met graancirkels, maar dan anders...)
Alleen even kijken of dat kan want morgen schijnt één of andere nationale dag te zijn (volkstelling) waardoor veel schijnt dicht te zijn. We zullen zien.
In Nazca blijven we een paar dagen en daarna door naar Arequipa. Maar voor die tijd kunnen we vast wel weer een stukje schrijven. We houden jullie dus op de hoogte.

En...we vinden het super om jullie reacties te lezen. Dus als jullie blijven reageren, beloven wij te blijven schrijven!

(en even voor pap: veel plezier in New York)

Tot in Nazca!

xx Eduard en Manon

• 21 Oktober 2007 - 07:48

Raymond En Inge:

Leuk, alweer een berichtje en wederom verbaasd.
    Dat met die bussen, klinkt toch wel een beetje eng. Ben toch maar voorzichtig. Verder hoop ik dat jullie snel een pinautomaat vinden, anders wordt het een karig reisje! Anders wordt het alles met de visa betalen, als die mogelijkheid wel bestaat. Nou nog veel plezier en succes met alle dingen die jullie gaan ondernemen.

Liefs Raymond en Inge

• 21 Oktober 2007 - 12:17

Pierre En Tilly:

Hoi Manon en Eduard,
    Zo kort weg en al zoveel gezien en ondernomen.De vermoeienis van de reis was dus gauw verdwenen.Heel fijn dat jullie zo snel al een bericht stuurden.
    Mam had me wel het bericht doorgestuurd dat jullie in ieder geval goed waren aangekomen.Manon was de amerikaanse bodem voor jou een vertrouwd gevoel?
    Alle namen zeggen mij niet zoveel maar ik laat het me graag na jullie vakantie nog eens uitleggen.
    Ik neem aan dat jullie geen honger hoeven te lijden, die pinautomaat zal toch wel ergens te vinden zijn.
    De foto's erbij maakt het verhaal wel levendig.Moet Eduard steeds zoveel bagage op zijn rug dragen?
    Welk weertype hebben jullie eigenlijk?
    Pas goed op jezelf en heb vooral heel veel plezier!
    X en groetjes.
    Pierre en Tilly

• 21 Oktober 2007 - 14:40

Bert En Johanna :

Leuk alweer een berichtje en ook nog mooie foto's.Wij zouden al gauw een beetje zenuwachtig worden zonder pinautomaat,maar bij jullie komt dat vast goed.Nog even een familie berichtje,Miranda heeft een vriend! Leuk hé,vanavond Evita wij laten jullie weten wie wint.Tot het volgende berichtje maar weer.x van ons.

• 21 Oktober 2007 - 17:37

Tineke:

Hoi hoi Zo weer terug van een flinke reis naar Zoetermeer en Amsterdam (ja zeg ik wil jullie ook even jaloers maken haha) en natuurlijk even op de site gluren Ja hoor alweer nieuwe berichten Leuk!!Wat leuk dat we ook gelijk foto s te zien krijgen.en zo lekker gevarieerd van pinguins tot een bepakte eduard,maar ja zo zie je gelijk de rolverdeling haha.Het leuke bij jullie is dat alles niet gepland is neem ik aan Kijken jullie ter plekke wat de volgende bestemming word of is dat van te voren uitgestippeld??Tja een pinpas die het niet meer doet?Wel saldo erop?Anders word het toch nog ergens afwassen onderweg ofzo!? Zal wel loslopen denk ik jullie zien er samen nog ontspannen uit op de foto dus houden zo.Met al dat wandelen onderweg krijgen jullie wel een conditie als een paard denk ik.Als het goed is zal pap op dit tijdstip zo n beetje in New York geland zijn,heb nog geen bericht maar ik weet nie meer of het nou 6 of 8 uur vliegen was Weer niet goed opgelet natuurlijk!Enfin dat zal goed komen hoor.Vanochtend op Schiphol alles prima gegaan Wel vroeg op om 5u 45 maar het was leuk daar een keer rond te kijken want dat was voor mij geloof ik 20 jaar geleden dus er was nogal wat verandert haha.Nou lieverds geniet lekker verder en rust ondertussen ook een beetje uit he?We mailen weer zodra er nieuws is Dikke kus Tineke

• 21 Oktober 2007 - 18:23

Tom:

Spannend, avontuurlijk!

• 22 Oktober 2007 - 07:41

Jans:

Ha Nonie en Eduard,
    nog maar een paar dagen van huis en al zoveel leuke verhalen! Ziet er wel allemaal gaaf uit,hoor! Heeeeel veel plezier en ik blijf jullie volgen... en...berichtjes plaatsen!

dikke kus! Jans

• 22 Oktober 2007 - 08:50

Willian En Laurens:

Jammer dat er van Pisco niet veel meer over was. Leuk die foto's! Willian wil ook wel even pinguins komen kijken! Veel plezier nog en we wachten op het volgende bericht en foto's,
    Groeten ons

• 22 Oktober 2007 - 10:56

Maarten En Kim:

Hey zussie en schone broer!

Gaaf die foto's, zo kun je je er inderdaad meteen een beeld bij vormen. Ik als wereld vreemde vind dat wel prettig!
    Maarten heeft zijn motorrijbewijs gehaald, goed he! Kunnen we van de zomer een keer samen gaan toeren! Vanavond hebben we weer een bezichtiging in een heel leuk huis hier in Echt. Ik laat jullie snel wat weten als het wat gaat worden!!
    Verder hier alles rustig!!
    Veel plezier nog en tot mails!!!

xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 22 Oktober 2007 - 12:55

Debby:

Wow, nog maar een paar dagen onderweg en nu al zulke verhalen!
    Het klinkt allemaal heel gaaf, dus blijf vooral schrijven, dan heb ik ook nog een beetje een vakantie gevoel. Vooral de foto's maken het natuurlijk helemaal af!

Ik blijf jullie volgen '-)

Gr,
    Debby

• 22 Oktober 2007 - 16:27

Raymond:

Hee jij of jullie daar...ik moest even van inge een mailtje sturen dat Brigitte dat evita gedoe heeft gewonnen..... nu met zijn allen.........hoera! O en eduard Ajax heeft gelijk gespeeld tegen NEC moeha,ha,ha,ha... 't is dat jullie weten.

• 22 Oktober 2007 - 18:12

Karin:

Hé Eduard en Manon!

Het is echt opletten geblazen met jullie! Mooie avonturen en een regelmatig verslag mét foto's. Ik reageer nog wel even op dit bericht, maar zie dat jullie alweer een volgend verslag hebben gedaan.

Klinkt inderdaad als een risicovolle onderneming, een combi...

Wat moet dat mooi geweest zijn, die tour naar Islas Ballestas! Pinguïns, dolfijnen en zeehonden, die zou ik ook best graag eens willen zien in zo'n omgeving.

Hoop dat die pinpas(sen) wel weer werkt, want klussen op deze vakantie kan toch niet de bedoeling zijn.

Tot later.
    X Karin