Bangkok en Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Bangkok en Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Bangkok en Noord-Thailand

Door: Manon

09 Januari 2015 | Thailand, Chiang Khong

Bangkok en Noord-Thailand

We zijn in Thailand! Of althans, we zijn toevallig net vandaag de grens met Laos overgestoken, maar de afgelopen dagen hebben we mogen kennis maken met het leven in Thailand. Een erg goed begin.
Een ingelast bezoek aan Abu Dhabi op de heenweg vanwege 12 uur vertraging had er al voor gezorgd dat we de zon op onze blote armen mochten voelen, maar de zon in Thailand was echt fantastisch. (overigens wordt dit geen verhaal met alleen maar blabla over de zon, want geloof het of niet, na 4 dagen 30 graden, hebben we nu al 1,5 dag nonstop regen.)

Bangkok dus. Zondag vooral gebruikt om lekker rond te lopen. Rondslenteren op Khao San Road en omgeving en een bezoek aan de immens grote weekendmarkt. Lekker eten op straat en vooral in beweging blijven zodat we niet in slaap zouden vallen. Echt een heerlijke dag. Na 12 uur slaap, hebben we op maandag vooral cultureel verantwoorde dingen gedaan, oftewel verschillende tempels bezocht. De ene nog mooier dan de andere. Met de tuktuk van plek naar plek, heerlijk uitwaaien en je ogen uitkijken in het drukke Thaise verkeer. Ook nu weer lekker gegeten (toch belangrijk) en uiteindelijk om 7 uur de nachttrein ingestapt richting Chiang Mai. Een nachttrein met bedden, dus best nog wel wat uurtjes kunnen slapen. We deelden de coupe met 2 Nederlandse jongens. Beetje gekletst, boekjes gelezen, dropjes gegeten (dankjewel Inge&Raymond en collega Cinthia) en stipt op geplande tijd in Chiang Mai. Een heerlijke stad. Uiteraard een stuk kleiner dan Bangkok met bovendien een heerlijk relaxte sfeer. We hadden ook nog niet echt bedacht wat we hier zouden gaan doen, dus we vooral lekker rondgewandeld, beetje nagedacht over een eventuele toer de volgende dag en uiteraard….lekker gegeten. Enorme eetmarkt met ruim 30 verschillende kraampjes met allemaal lekker eten. Kleine porties waardoor we heel veel hebben kunnen proberen 

De tweede dag in Chiang Mai hebben we zelf fietsen gehuurd. Eerst op weg naar een weeshuis in het zuiden van de stad (via tip werk van Manon). Beetje raar om zo maar aan te bellen, maar toen we in ons beste Thais, Engels en handen hadden duidelijk gemaakt waarom we kwamen, werden we gelijk binnen gelaten. De kinderen waren bijna allemaal op school, maar de foto’s en uitgebreide teksten aan de muur gaven een goed beeld van de toegevoegde waarde van het weeshuis. Erg indrukwekkend. Daarna weer door het hectische verkeer (waar ze overigens links rijden) terug naar de stad en beetje relaxen. De gehuurde fietsen waren echter zo fijn, dat we nog meer wilde fietsen. Op internet al gezocht naar het ‘echte’ zwembad om baantjes te kunnen zwemmen en dat bleek 8 km ten noorden van de stad te liggen. Fietsen in je hemdje en korte broek in Chiang Mai is zo leuk, dat we gewoon weer op de fiets zijn gestapt. En dat was zo gaaf. Het fietsen in de spits was al een toer op zich, maar het zwemmen in een 50 meter buitenbad met ondergaande zon en uiteindelijk verlicht, was echt heel bijzonder. Gelukkig hadden we gedacht aan onze hoofdlampjes, dus met hoofdlampje op voorhoofd van Manon en achter op het hoofd van Eduard het andere lampje, terug naar de stad. Zeker niet de laatste keer dat we fietsen hebben gehuurd om de omgeving te verkennen. Echt geweldig!

Gisteren hadden we dan toch ook een toer geboekt. Veel toeristen boeken een toer waar ze op een olifant gaan rijden, maar dat staat ons toch een beetje tegen, dus wij hebben gekozen voor een hike-bike toer naar het nationale park: bezoek aan de tempel, dan 2,5 uur ‘uphill’ wandelen, lunchen, dan 2 uur ‘downhill’ mountainbiken en dan afsluiting aan het meer. Onze toer was door 1 andere persoon geboekt, dus klein groepje. Helaas hadden we niet heel veel aan de gids, maar met z’n drieen was het wel heel gezellig en hielpen wij elkaar tijdens het mountainbiken. Aangezien hij op slippers en zonder helm als een idioot de berg af knalde, besloten wij een beetje bij elkaar te blijven en het rustiger aan te doen. Ondanks een flinke val van Eduard was het wel heel gaaf. Helaas regende het toen we bij het meer kwamen, maar het heerlijke eten in een leuk rieten huisje maakte alles goed.

En nu dan net sinds een paar uur in Laos. Het regent sinds gisterenmiddag en waarschijnlijk stopt het zondagmorgen. We hadden al het plan om het wat rustiger aan te doen dan normaal en nu dus helemaal. Halverwege de middag aangekomen in Huay Xai, plaatsje vlak over de grens van Noord-Thailand. Verder weinig te doen hier, maar in de bus hier naartoe kwamen we een leuk Duits stel tegen en daar hebben we de rest van de middag en avond gezellig mee gekletst. Ons guesthouse hier wordt gerund door een Lao vrouwtje van 70+ die alles verkoopt wat los en vast zit en alles voor je kan regelen. We hebben hier de middag en avond gezeten en onwijs veel gelachen om alles wat ze weer tegen de nieuwe gasten roept. Blijkt maar weer dat de mensen die je tijdens je reis ontmoet echt bijdragen aan een fantastische ervaring!

Onze reis is dus nu echt begonnen! De eerste paar dagen moesten we nog heel erg wennen aan het feit dat we niks hoeven en waren we ook nog veel bezig met alles en iedereen in Nederland. Inmiddels zijn we in de relaxmodus gekomen. We plannen niet teveel vooruit en doordat we nu ook echt een keer alle tijd hebben, maakt een paar dagen regen ook niet uit. Tijd om te lezen, stukje voor de website te schrijven, dropjes te eten, etc. Wij zijn blij!

Tot het volgende verslag!

Dikke kus,

Eduard en Manon

• 09 Januari 2015 - 17:39

Kim :

Geweldig geweldig geweldig! Super gaaf om wederom jullie ervaringen te lezen en zo een beetje mee te krijgen wat jullie allemaal mee maken!!
    Wel erg spannend, fietsen door het donker met enkel een lampje op jullie voor- en achterhoofd! Maar oké, daar zal ik niet te veel bij nadenken

• 09 Januari 2015 - 17:43

Kim:

(Volgens mij is de helft van mijn verhaal weg......)

Geniet, relax, bewonder en ervaar!!! Love you XXX

• 09 Januari 2015 - 18:35

Saskia:

Wauw wat leuk om dit te lezen.geniet van al dit moois.
    Gr sas xx

• 09 Januari 2015 - 20:03

Inge:

Wauw! Klinkt inderdaad als een goed begin!
    En wat heerlijk, die relaxmodus.... Mega jaloers!
    Ondanks de regen, lekker genieten. Veel plezier. X

• 09 Januari 2015 - 20:18

Loes Ramakers:

Wat een avonturen al in een paar dagen en dan nog een hele tijd te gaan! Super dat jullie zo genieten en wij ook van jullie verhalen. Dikke knuffel.

• 09 Januari 2015 - 23:55

Johanna:

Hee wat leuk om te lezen wat jullie allemaal al gedaan en gezien hebben! Wij keken al uit naar een mooi verhaal! Als jullie blij zijn, zijn wij dat ook, dus duiken wij nu heel tevreden ons bed in. Veel (fiets) plezier verder, wij hopen dat het zonnetje weer snel doorkomt. Liefs uit Otterlo

• 10 Januari 2015 - 09:23

Roeline:

Dat klinkt als een goede start! Enjoy!!

• 10 Januari 2015 - 16:23

Tilly En Pierre:

Hoi Manon en Eduard,

Hartelijk dank voor de felicitaties op Pierre's verjaardag.
    Leuk dat jullie eraan gedacht hebben. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die een felicitatie krijgen vanuit Bangkok. We zaten tot vandaag aan de Belgische kust en hadden geen internet ontvangst, anders hadden jullie eerder een reactie kunnen verwachten.

We wisten wel dat jullie van plan waren 3 maanden te gaan reizen, desalniettemin kwam het toch nog onverwachts.
    Waarschijnlijk zijn we door ons nieuwe emailadres uit jullie lijst verdwenen en hebben daardoor jullie berichten gemist.

Het is weer fantastisch jullie verhalen te lezen, zo reizen we een beetje mee.
    Geniet ervan!

Dikke kus,

• 12 Januari 2015 - 14:17

Martine:

Hoi,

Super leuk om even iets van jullie te lezen, was al benieuwd waar jullie op dit moment zouden zijn!
    Geniet er van en rustig aan!

Groetjes Martine

• 12 Januari 2015 - 18:24

Pap En 10:

heeeeeeeeeerlijk relaxen en vooral veel genieten!! xxx

• 13 Januari 2015 - 09:37

Erica:

Hoi Eduard en Manon,

Als ik het zo lees wordt het een sportieve en nooit meer te vergeten reis. Veel plezier en we zien het volgende verslag wel komen.

Groetjes, Erica

• 13 Januari 2015 - 12:20

Jort:

Hey Eduard,

onder het genot van mijn lunch ben ik jullie verhaal aan het lezen. Het klinkt allemaal leuk en mooi om te doen! Ben jaloers hoor. Ach, ik heb net een leuk dhc gesprek gehad dus mag ook niet klagen ;)

Het doet me goed om te lezen dat je obstacle run serieus neemt. Je bent druk aan het trainen, fietsen zwemmen klimmen. Je zal toch niet echt gespierder dan mij worden he ;)

geniet maar weer lekker daar en tot het volgende verslag

• 16 Januari 2015 - 23:44

Tymen En Eefje:

Hoi Luitjes,
    Jullie vermaken je wel.
    Heel veel plezier,maar doe wel een beetje voorzichtig.
    Want we willen later ook persoonlijk wat reisverhalen horen en foto's zien

Hartelijke groet,

Tymen en Eefje

• 21 Januari 2015 - 10:06

Margot:

Heerlijk verhaal weer om te lezen Manon :)
    Zo kunnen wij hier in NL ook een beetje meegenieten!