Onthaasten in Laos! - Reisverslag uit Pakxe, Laos van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Onthaasten in Laos! - Reisverslag uit Pakxe, Laos van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Onthaasten in Laos!

Door: Eduard

17 Januari 2015 | Laos, Pakxe

Sabai di,

Alweer een week in Laos en we komen hier helemaal tot rust. Lekker in de zon een stukje typen. Wat wil een mens nog meer?!

Na het laatste stukje zijn we vanuit Huay Xai met de bus naar Luang Namtha vertrokken. Een bijzondere bus, die normaal vaak wordt gebruikt als nachtbus. Dit wil zeggen dat we geen normale stoelen hadden, maar een soort van verkort bed waar we met z’n tweeën op zaten. Niet echt comfortabel, maar voor 4 uurtjes te doen. Aangekomen bij de busterminal van Luang Namtha moesten we een tuk-tuk hebben naar het centrum. De prijs was volgens de chauffeur 50.000 Kip voor 2 personen (1 euro = 10.000 kip). Aangezien er nog een Frans koppel was, vroegen wat de prijs was voor 4 personen, deze was 40.000 kip. Tja, mooie rekensom, maar wel voordeliger met 4 in ieder geval, haha.

Luang Namtha ligt bij een Nationaal Park met rivieren en jungle. We wilden graag een 2-daagse trekking doen. Er was echter ook de mogelijkheid voor een 3-daagse (2 dagen hiken en 1 dag kajakken). Dit leek ons ook een leuke combi en aangezien een Zweeds koppel al ingeschreven stond, was de 3-daagse met 4 bijna net zo duur als een 2-daagse met z’n tweeën, dus voor de 3-daagse gekozen.
De 1e dag van de trekking begon met een behoorlijk tempo, maar dit werd al snel minder, zodat het hiken goed te doen was. Ondertussen gestopt voor een heerlijke lunch met sticky rice en bamboe noodles. Het eten werd ‘geserveerd’ op grote bananenbladeren en je handen zijn je bestek. Real jungle-feeling! Na een paar uur verder door de jungle en verschillende beekjes overgestoken te hebben, kwamen we begin van de middag aan in het dorpje waren we bleven slapen. We konden kiezen om bij een gezin thuis te slapen of in een huisje aan de rand van het dorp. We hebben gekozen voor het aparte huisje. Dan deelt het hele dorp namelijk in het geld dat wij hiervoor betalen en anders ontvangt alleen het gezin waar je slaapt geld.

Rondgelopen in het dorp, gespeeld met wat kinderen en uiteindelijk lekker gegeten van door dorpsbewoners gekookt eten. Het werd vroeg donker en om 18.30 uur gingen de mensen in het dorp al slapen. Wij hebben bij een kampvuur onder een sterrenhemel nog tot 21 uur buiten gezeten, fantastisch! Daarna gaan slapen op de grond, op een paar tuinkussens met een paar dekens, want ’s nachts was het erg koud (geïsoleerde huisjes kennen ze daar niet!).
’s Ochtends ontbijt met uiteraard sticky rice en omelet. Hierna een paar uur langs de rivier gehiked, geluncht in een volgend dorp en weer verder getrokken. Toen begon het avontuur, want we moesten een berg over. Het wordt een pad genoemd, maar dat is het nauwelijks te noemen. Het was stijl en erg ‘slippery’ door de regen de dagen ervoor. Omhoog was een uitdaging, met een schitterend uitzicht als beloning!! Omlaag was echter geen uitdaging meer te noemen, maar eerder onmogelijk. Erg stijl naar beneden, constant wegglijden en weinig houvast, dus verschillende keren uitgegleden op je kont. Wel een fantastische omgeving. Halverwege de middag kwamen we eindelijk aan bij onze tweede overnachtingsplek. Een lodge midden in de jungle, vlakbij de rivier. Hier geen stromend water (ja, de rivier natuurlijk) en we sliepen op ‘rijst- of aardappelzakken’ die waren strak gespannen tussen 2 bamboestammen (breedte ca. 60 cm). Een hele ervaring, maar niet echt comfortabel en het was ’s nachts erg koud!! Niet veel uren kunnen maken en vooral gewacht tot het weer licht was, maar eigenlijk mogen we niet echt klagen. De omgeving maakt immers veel goed. Gelukkig ’s ochtends een beetje kunnen opwarmen bij het kampvuur en voor ontbijt sticky rice met mushrooms. Best prima, en zeker beter dan de gidsen die zelfgevangen en gewokte kikkers en muizen/ratten aten (uiteraard wel lekker spicy gemaakt!).

Hierna kon het kajakken beginnen! Een aantal spullen in drybags, zodat als we mochten omslaan we de spullen droog zouden houden. De 1e rivier waarop we begonnen, was best spannend. Het water stond laag, zodat menig steen/rots moest worden ontweken in de stroomversnellingen. Een paar keer ‘vastgezeten’, maar met kunst- en vliegwerk weer losgekomen, cool! De grotere rivier waar we uiteindelijk op uitkwamen was rustiger en relaxter, dus lekker ontspannen paddelen en genieten van de omgeving en het zonnetje!! Uiteindelijk ergens langs de rivier opgepikt door een busje en eind van de middag kwamen we moe, maar erg voldaan terug in Luang Namtha.

De volgende ochtend (woensdag de 14e) de bus gepakt naar Luang Prabang, een ritje van ca. 9 uur. Een erg mooie route! Onderweg nog een uurtje stilgestaan, aangezien de weg was afgezet om even egaal te worden gemaakt. Fantastisch om te zien dat de Lao dit als de normaalste zaak van de wereld beschouwen. Uiteindelijk iets later dan gepland aangekomen in Luang Prabang, een stadje met veel Franse invloeden. Je kunt in ieder geval overal baguettes eten!!!

Luang Prabang is een leuke en vooral relaxte stad. De donderdagochtend begonnen met eindelijk een rondje hardlopen om het centrum gelijk te verkennen. Een paar leuke straatjes en veel restaurantjes gelegen aan de Mekong rivier, dus mooie uitzichten. De rest van de dag genoten van de zon, wat tempels bekeken en vooral niet teveel! ’s Avonds gegeten met het Duitse stel dat wij hadden ontmoet in Huay Xai. Lekker gegeten, maar vooral een hele gezellige avond gehad. Superleuk stel!! Ook afgesproken om op vrijdag samen naar de Kuang Si watervallen te gaan. Gezellig en dan konden we ook gelijk een taxi of tuk-tuk delen. Op vrijdagochtend eerst ontbeten en daarna een paar heerlijke sandwiches gekocht voor de lunch. Onze chauffeur had de vaart erin, dus we waren vroeg. Thilo en ik hebben gelijk maar een duik genomen om daarna op te drogen en met z’n vieren genietend van de zon en de omgeving van de waterval een kaartspelletje te doen. ’s Middags was het warmer en hebben Manon en Meike ook nog een duik genomen.

Vandaag (zaterdag) een vlucht genomen naar Pakse in Zuid-Laos. 25 uur met de bus of 1,5 uur vliegen. Keuze snel gemaakt! Begin van de middag hier aangekomen en gelijk 5 tot 10 graden warmer. Heerlijk! Vanmiddag een trek/tour geboekt voor woensdag en donderdag. We gaan dan naar het Bolaven Plateau, een gebied met veel koffieplantages en watervallen. Tijdens de trek gaan we o.a. ook ziplines, dus van hoog in de ene boom langs een kabel naar een andere boom. Ook slapen we in een boomhut, een mooi vooruitzicht dus! De aankomende dagen willen we op eigen gelegenheid op een scooter de omgeving verkennen. Dit zorgt vast voor nieuwe verhalen en avonturen, die wij weer met jullie zullen delen.

Veel liefs uit Laos!

• 17 Januari 2015 - 16:40

Laurens:

Hoi Eduard en Manon, wat leuk weer om te lezen wat jullie allemaal meemaken! En wat een flink stuk hebben jullie getypt. Geniet ervan!!

• 17 Januari 2015 - 17:15

Loes Ramakers:

Wat vervelend dat die huisjes niet geïsoleerd zijn en dat ze daar geen waterbedden hebben (midden in de jungle) is toch niet te geloven! Ha ha, alle gekheid op een stokje, geweldig om die avonturen van jullie te lezen. Enne, val niet uit een boom(hut). Wij zijn benieuwd naar jullie volgende avonturen. Dikke knuffel, mam en Huub

• 17 Januari 2015 - 19:11

Johanna:

Wat een leuk en spannend verhaal! En gezellig om af en toe ook iets met z'n vieren te doen. Op een scooter een beetje rondtoeren klinkt wel relaxed, aan een kabel van boom naar boom is al weer andere koek. Dus zijn we alweer benieuwd naar het volgende spannende verhaal. Veel plezier. xx pa en ma

• 17 Januari 2015 - 20:15

Tineke Franssen:

wouw ,dit is t echte werk ! Super .

• 17 Januari 2015 - 20:15

Tineke Franssen:

wouw ,dit is t echte werk ! Super .

• 17 Januari 2015 - 20:57

Hartger:

Hee. Wat een leuk verhaal. Erg leuk zo'n actieve vakantie!

• 18 Januari 2015 - 11:29

Opa Prophitius:

Opa heeft net jullie verhaal gelezen, ik moet jullie even laten weten dat hij vindt dat jullie heel veel meemaken en later wel lezingen kunnen gaan geven over jullie reizen, haha. De hartelijke groeten van hem en nog veel plezier.

• 18 Januari 2015 - 18:31

Pap En10:

Dag dag avonturiers !! Wat een verhaal zeg! En dan te bedenken dat jullie nog heeeeeeel veel mooie ,spannende ,actieve,luierweken voor de boeg hebben.
    Ik vraag me nu al af of jullie ooit weer aan het normale leven in ons kikkerlandje kunnen wennen.
    Leuk zoveel verschillende culturen en gewoontes te ervaren.
    Leuk het ontmoeten van allerlei mensen uit andere landen.
    Leuk dat je niet hoeft te denken we moeten snel nog dit en nog dat want anders zijn de 3 weken om :)))

Geniet en geniet !! xxx

• 18 Januari 2015 - 22:44

Raymond, Inge, Luuk En Guus :

Wauw, wat een avonturen! Geweldig!
    En wat moeten die broodjes lekker smaken na al die rijst

• 19 Januari 2015 - 15:29

Jan-Chris:

Sportief bezig hoor! En wat mooie ervaringen nu al.

• 19 Januari 2015 - 20:00

Heleen:

Het was even bij lezen, maar zeker de moeite waard: wat gaaf al! Als dit de start is, ben ik benieuwd hoeveel avonturen jullie aan het einde te delen hebben! :)
    Ik blijf het volgen! Veel plezier!! Xx

• 20 Januari 2015 - 22:48

Tamara:

He Manon & Eduard, wauw, wat een mooie en prachtige ervaringen! Geweldig om te lezen, en wat een indrukken spelen zich in een recordtempo af! Gaaf hoor, Genieten maar! Groetjes

• 21 Januari 2015 - 10:35

Margot:

Fantastisch weer! :o) die ziplines zijn volgens mijn schoonbroertje helemaal geweldig (en stiekm wel een beetje eng, hihi)

• 26 Januari 2015 - 19:50

Hanneke:

Ha Manon en Eduard,

Jullie verhaal neemt me mee op reis. Geniet ervan he!! Liefs Hanneke en vast ook van Paul!

• 27 Januari 2015 - 19:22

Pierre En Tilly:

Dat is weer een heel verhaal om van te genieten!
    Geniet ervan maar pas goed op jezelf.
    We kijken met spanning uit naar het volgende bericht.

Groeten en een dikke kus,