Cotahuasi es muy fantastico - Reisverslag uit Puno, Peru van eduardenmanon - WaarBenJij.nu Cotahuasi es muy fantastico - Reisverslag uit Puno, Peru van eduardenmanon - WaarBenJij.nu

Cotahuasi es muy fantastico

Door: Eduard

28 Oktober 2007 | Peru, Puno

Hallo allemaal,

Voor de trouwe fans eindelijk weer een bericht. Gisterenavond teruggekomen van een schitterende trip. Helaas was de website toen niet bereikbaar wegens onderhoud en vanochtend lag internet eruit in Arequipa.

Voor de duidelijkheid, vanochtend zijn we met een taxi (waarvan er maar liefst 25.000 rijden in de stad op een bevolking van 200.000 mensen, echt ongelofelijk) naar het busstation gegaan waar we om 9 uur de bus hebben gepakt naar Puno. Hier kwamen we om half aan. Vanaf de busterminal een fietstaxi(!!) naar het hotel genomen. We hadden wel echt medelijden met de beste man, want wij twee + onze bagage is een hele vracht die ik niet graag vooruit zou willen trappen. Gelukkig waren we redelijk snel bij het hotel en hebben we maar een flinke fooi gegeven dat had onze chauffeur wel verdiend. Hotel is prima, weer een keer een eigen badkamer en incl. ontbijt. Net nog even bustickets geregeld voor de bus van morgen naar Copacabana in Bolivia!! Eerst zullen we morgenochtend een tocht doen naar drijvende rieteilandjes op het Titicacameer en daarna dus de bus.
Voor alle duidelijkheid: sommige plekken in Bolivia, zoals de stad Sucre worden niet aangeraden om naar toe te gaan, maar deze hebben wij dan ook uit ons reisschema gehaald, dus niks aan het handje.

Nu weten jullie een beetje wat we nu aan het doen zijn en wat er gaat komen, maar jullie willen vast weten hoe de trip was, toch? Het is een uitgebreid verslag, dus bereid je voor!

Dag 1, woensdag 24 oktober:
Zoals we vertelden werden we woensdag rond 7 uur opgehaald. Onze chauffeur en gids waren iets later, maar leken heel aardig. Nog even snel een Amerikaans koppel van in de veertig opgehaald en onze trip kon beginnen.
Het eerste stuk ging over de Pan-American highway en schoot op. Onderweg nog even een controle gehad van een paar (corrupte, tenminste zo zijn er velen volgens de gids) agenten. Deze staan altijd rond dezelfde tijd te controleren en vragen als je pech hebt een extra bijdrage. Onderweg nog de Colca Vallei gezien, deze vallei en de bijbehorende cañon hadden we ook kunnnen bezoeken, maar is veel toeristischer. Evengoed een mooie en vooral groene vallei, waar we o.a. voor het eerst een rijstveld hebben gezien.

Het dorpje waar we de lunch genoten, was tevens het einde van de geasfalteerde weg. We hadden er al 4 uur rijden op zitten en kregen een stevige Peruaanse lunch. Eerst een soep met stukken aardappel, pasta en een stuk kip. Best lekker, maar al meer dan genoeg. Blij dat we dit op hadden, kwam men binnen met een bord met rijst, wederom aardappels en kip. Erg veel en zeker niet aantrekkelijk voor de maag, toch maar deels opgegeten. Hierna dus de barre tocht over zandwegen met kuilen. Onderweg nog condors gezien en schitterende vergezichten. Het was wel echt een barre tocht en erg stoffig. Bijna ondenkbaar dat sommige plekken zo ver van de bewoonde wereld liggen. Zijn wij niet gewend he. Doordat de gids ook nog dacht dat we verkeerd reden (wat niet zo bleek te zijn) hebben we ook nog eens extra gereden. Hoofdpijn als gevolg van hoogteziekte (gingen namelijk op sommige plekken naar hoogtes van ruim 4000 meter en dat zijn wij Nederlanders niet gewend) en misselijkheid van de bumpy ride zorgden ervoor dat het einde van de rit niet echt fijn meer was. Eindelijk zagen we om 18.30 vanuit de bergen het dorpje Cotahuasi liggen in de vallei, wij blij, maar ja met haarspeldbochten, kuilen in de weg en loslopende ezels duurt het dan toch nog ruim een uur voordat je bij het hotel bent. Dan is het dus 19.45 uur en zijn we ruim 12 uur verder. Het diner maar vriendelijk afgewimpeld en daarvoor een broodje en coca thee (goed tegen hoogteziekte en dus de hoofdpijn) gekregen. Daarna gedoucht (we hadden inmiddels grijze haren gekregen van al het stof)en lekker gaan slapen.

Dag 2, donderdag 25 oktober:
Om 7 uur ontbijt. zodat we om 8 uur weg konden. Eerst nog een uurtje of wat rijden naar de plek waar onze wandeltocht zou beginnen. Om 9.30 gingen we weg en werden we vergezeld door onze gids, het Amerikaanse koppel, 6 muilezels en 2 begeleiders van de muilezels. Kan het nog gekker dachten wij. In ieder geval was alles goed geregeld en hoefden we niets zelf te dragen, wat een luxe, maar daar betaal je dan ook voor. Na 2 uurtjes wandelen (veel klimmen, dus best pittig) en vele mooie vergezichten bereikten we een een schaduwplek waar we onze lunch genoten. Beetje kip en wat groentes, dus niet zo heftig als woensdag gelukkig. Daarna onze tocht vervolg. Vele cactussen gezien en andere fantastische dingen. Sommige stukken landschap leken weg te komen uit een western film. Na 2,5 uur wandelen kwamen we op een mooie plek langs de rivier, waar onze tentjes al klaar stonden. Nog even wat tijd voor ons zelf, voordat het eten klaarstond en de volle maan door zou komen. Een fantastisch gezicht in de cañon. Het is vroeg donker, dus ook vroeg naar bed.

Dag 3, vrijdag 26 oktober:
Om 6 uur ontbijt, zodat we om 7 uur weer op pad konden. Helaas dezelfde weg terug als die we op donderdag hebben gelopen, maar je kijkt toch weer anders naar het landschap. Op donderdag trouwens 12 km gelopen en in behoorlijke hitte. De zon schijnt namelijk aan een blauwe lucht recht op je kop. De tocht terug verliep goed, lekker op tijd weg, zodat je niet op het warmste moment van de dag loopt. De terugweg was meer bergop dus ookal dachten we sneller te lopen dan op donderdag dit was helaas niet het geval. We zouden nu de tocht van 12 km in de ochtend lopen, zodat we bij terugkomst bij de bus en onze chauffeur van een lekkere lunch konden genieten. Op de terugweg gingen we ook nog naar de Sipia waterval. Erg mooi, maar doordat je al 4 uur hebt gelopen en je eigenlijk weer een stuk terugloopt op de route is dit niet echt goed voor de moraal.
Uiteindelijk om 12.45 terug bij de bus. Lekkere broodjes, prima tonijnsalade en inca kola deden goed.
Veel gelopen, maar zeker de moeite waard, want het was wel erg mooi.

Met de bus richting hotel, maar eerst langs de hotsprings, waar we onze spieren konden laten verwennen in baden van 38 graden. Helaas geen natuurlijke hotsprings, waar we toch (misschien naief) vanuit waren gegaan. Zeker ontspannend en relaxed. Hierna naar het hotel, waar we graag wilden genieten van een warme douche, helaas geen warm water dus even geduld. Het diner was prima en later op de avond konden we uiteindelijk toch nog genieten van een warme douche. Moe en voldaan gaan slapen.

Dag 4, zaterdag 27 oktober:
5.30 ontbijt aangezien ons weer een lange rit te wachten staat en er onderweg nog enkele stops op het programma stonden. De eerste rijuren verliepen snel. Na een paar uur gestopt bij een gletsjermeer. Koud windje en ijle lucht, aangezien we op 5000 meter hoogte zaten, maar wel de moeite waard. Hierna doorgereden naar het dorpje waar we ook op de heenweg hadden geluncht. Deze keer aan de gids gevraagd of hij kon zorgen voor een iets minder zware lunch. Zware maaltijd is namelijk niet fijn voor de maag en toch ook vervelend om eten te moeten laten staan. Maaltijd was een stuk vlees, rooie uiten en een soort aardappel anders. Best prima dus. Gelukkig hadden we nu de zandwegen achtergelaten en dan lijkt het nog sneller te gaan. In de Colca valllei nog naar een plek geweest waar op een open plek allemaal grote rotsblokken liggen waar tekeningen in staan die door de Incas zijn gemaakt, behoorlijk oud dus. Leuk om te zien en zeker apart dat zoiets pas 2 jaar beschermd is. Er zijn dus ook veel stukken van de rotsblokken afgehakt.

Hierna begon het laatste stuk terug naar Arequipa. Duurde nu toch wel lang. Soms ook ongelofelijk op voor plekken andere weggebruikers gaan inhalen, maar goed gekken heb je altijd zullen we maar zeggen.
Om 20.30 kwamen we aan bij ons hostel in Arequipa. Internet deed het dus niet, dus vandaar nog geen bericht. Nog even gegeten bij de mexicaan, beetje pittig, maar erg lekker. Het eten viel helaas niet goed bij Manon, erg jammer als je een 4 daagse trip met lekker eten wil afsluiten maar goed.

De trip was zeker de moeite waard. Helaas lukt het hier niet om foto{s erbij te plaatsen (redelijk oude computer) maar die houden jullie dus tegoed!

Hopelijk kunnen we dit keer sneller een nieuw bericht plaatsen. En weer bedankt voor de reacties, blijft toch echt heel fijn om alles te lezen.

Dikke kus!!!

• 29 Oktober 2007 - 07:24

Tilly:

Hoi Manon en Eduard,
    Fantastisch wat jullie allemaal meemaken.
    Volgens mij hebben jullie een "bere" conditie als jullie terugkomen.
    Het lijkt me wel veel om dit allemaal in je op te nemen en te verwerken.
    En die hoogte, waarop jullie je bevinden, iets anders dan de hoogte van een skipiste, lijkt me zo!
    Nu op naar Bolivia, kijken wat we daar allemaal over te horen krijgen.
    Veel groeten en nog veel plezier.
    Kus, Tilly (ook van Pierre)natuurlijk.

• 29 Oktober 2007 - 08:43

Judith:

Hey Manon en Eduard!

Wow, wat een reisverhalen zeg!! Wat een ervaringen doen jullie op! Het klinkt allemaal helemaal fantastisch en ik ben razend-benieuwd naar de foto's!
    Inmiddels ben ik wel beetje jaloers hoor! haha!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Heel veel genieten nog jullie!
    x Juut

• 29 Oktober 2007 - 08:49

Willian En Laurens:

Hee eduard en manon,
    gaaf zeg, dat reisverslag! Echt leuk om zo te lezen wat jullie allemaal gezien en gedaan hebben. Ik geloof best dat je na zo'n tocht toch een voldaan, maar ook erg moe gevoel hebt. Ben benieuwd naar de foto's. hahaha. Pa en ma hebben gister het smsje door gesmst. Wel fijn, want we waren toch wel benieud hoe het nu met jullie ging. Maar gelukkig stond er vandaag al wel wat op de site. Ik ga nu naar Ederveen, ff bij Marijke ee bakkie doen. En nog even smoesen over Willian's verjaardag. hahaha. Nou, veel plezier nog verder en be carefull out there. Groetjes van ons.

• 29 Oktober 2007 - 08:58

Miranda:

Hey E+M!! Uiteraard heb ik de mededeling met de naam van jullie site niet aan m'n neus voorbij laten gaan. Heb even alle verhalen gelezen van deze reis (zag dat jullie dit al eerder gedaan hadden...lees ik ook nog wel een keer), superleuk zeg! Mooie foto's ook! En misschien zal het jullie op een bepaalde manier wel goed doen (ontkennen mag, maar daar geloof ik dan tóch niks van ;-)) dat als ik nu om 10 uur 's ochtends uit het raam kijk ik regen en mist zie, een trieste bedoening dus :-(. Ach ja, het verschil moet er zijn, zullen we maar zeggen.
    Eduard en Manon, nog een hele goeie tijd en veel plezier daarginds!! Geniet ervan!
    Liefs, Miranda.

• 29 Oktober 2007 - 15:26

Mam :

Wow, in zo'n korte tijd zoveel zien en beleven. Ik kan me voorstellen dat je dan moeite hebt om alle indrukken in je op te nemen en te verwerken, gelukkig zijn dit "gezonde" kwaaltjes en gaan ze weer over. Ik ben zeer benieuwd naar de foto's en naar jullie verhalen als jullie weer thuis zijn. En nu naar Bolivia, genieten, genieten en nog eens genieten. Vandaag is het hier een trieste dag met veel regen en grijze lucht. Dus jaloers??? Ja toch wel!
    Heel veel plezier (en ik weet het, het is overbodig) maar toch voorzichtig zijn.
    Wacht met smart op het volgende verslag.
    XXX Mam en Huub

• 29 Oktober 2007 - 23:43

Eduard En Manon:

Even een heel kort berichtje: we hebben een stempel erbij in ons paspoort (maw we zijn dus in Bolivia)
    Gaan zometeen eten en morgen een hele dag op het meer, maar woensdagochtend plaatsen we een nieuw bericht (hopelijk met foto´s)

xx

• 30 Oktober 2007 - 07:06

Marloes & Maurice:

Hola
    Wauw, wat een geweldig leuk verhaal. Ik kan me gelijk een beeld maken van de omgeving hoe het daar moet zijn geweest. Maar ben natuurlijk zeer zeer benieuwd naar de foto's. Tjemig wat hebben jullie een geweldige vakantie, het mag even gezegd worden :-d. Ontzettend fijn ook om te horen dat het goed gaat en dat jullie gewoon aan het genieten zijn. Heerlijk!!

Hier is verder alles goed. Wij gaan nu ook een leuk weekend tegemoet, want we gaan zaterdag naar de Night of the Proms. Macy Gray is onder andere één van de artiesten dus ik ben errug benieuwd. Verder is het weer zoals gewoonlijke - shit. Dus geniet van die hete zon en niet teveel klagen. Weet waar wij in zitten, haha :-). Tot het volgende bericht! Liefs, Marloes & Maurice

• 30 Oktober 2007 - 10:37

Karin:

Dag wereldreizigers!

Wat een ongelooflijk avontuur! Zuid Amerika staat ook al erg lang op mijn wensenlijstje en jullie verslagen zijn zo geweldig dat ik graag snel zou boeken. Ben inderdaad beetje jaloers, hoor! Ik ben ook héél benieuwd naar de foto's. Zien jullie vast waanzinnig afgetraind op uit! ;-)

Tja, hier weinig bijzonders aan de horizon. Hoewel na een dag flink regenen, schijnt de zon hier dan ook wel weer. Kleurt de herfst prachtig op in het bos!

Veel plezier in Bolivia!

X Karin

• 30 Oktober 2007 - 18:21

Raymond En Inge:

Ola reizigers,

Ohhh, het klinkt zo mooi. Het klinkt ook allemaal bekend, het wandelen, de pijntjes, het vroege opstaan, maar zo te horen is het inderdaad allemaal de moeite waard.
    En we weten dat het inderdaad ook zo leuk is om weer een stempel in het paspoort te krijgen. Vol trots de inkt op het papiertje bekijken!! Geweldig...

Vergeet niet van al het moois te genieten. Succes met de busreizen en met de hoogteziekte.

Liefs, Raymond en Inge

• 30 Oktober 2007 - 21:27

P En 10:

nou het is echt leuk om te lezen dat het
    goed bevalt.geniet maar van deze mooie landen.ik heb net van kim gehoort ze hebben een huis gekocht.heel erg blij was ze . wachten weer op het volgend verslag.groeten van uit slekkerwald p en t

• 30 Oktober 2007 - 21:40

Maarten En Kim:

Hey hallo,

Misschien hebben jullie mijn sms-je al gekregen, zoniet: hier het laatste bericht over onze nieuwe huis, de deal is rond!!! We zijn eruit gekomen en mogen ons vanaf nu de gelukkige eigenaren van ons nieuwe paleisje noemen, WAAAAAAAH!!! Kan het nog bijna niet geloven. Nu nog alle officiele stukken afhandelen en als dan alles rond is krijgen we hopelijk 20 december de sleutel. Kunnen jullie komen klussen!!!!! Gaaf he!

Maar voor nu, genieten jullie nog maar lekker daar, van de omgeving en van elkaar!!!

Tot mails!!! xxxx

• 30 Oktober 2007 - 21:40

Kim:

Die pap is tegenwoordig zo snel op het internet!!! Kon wel ADSL hebben!!!!

• 30 Oktober 2007 - 23:10

Manon:

Hey Sis, Ik heb je sms 7x gekregen en toen het eten echt maar snel achterover gedrukt om naar internet te rennen. Ziet er supergaaf uit. En tuurlijk komen we helpen klussen, alhoewel dat niet echt veel hoeft volgens mij.

Voor de anderen: morgen een nieuw verslag.
    Enne...vandaag zelfs een beetje regen gehad (en uiteindelijk toch hoofdpijn van de zon!)

xx

• 30 Oktober 2007 - 23:46

Chimaera:

Heey Eduard!

Mooi om via het internet te kunnen meemaken wat je allemaal beleefd in zuid-amerika. Geloof dat je op dit moment in Bolivia bent . Ben benieuwd naar het land dat je daar gaat treffen. Hier in Groningen gaat alles z'n gangetje. Tentamentijd is aan de gang, dus veel koffiepauzes in de ub aan 't houden.

Hoop snel weer meer te lezen

Groeten Tim

• 31 Oktober 2007 - 09:55

Tineke:

Ha lieve allebei!Nou wat een indrukken doen jullie daar op zeg Fantastisch om te lezen allemaal een beetje een eigen beeld erbij vormen en het plaatje is misschien compleet maar dat moeten we maar ervaren als we jullie foto s gaan bekijken.Nu zijn jullie waarschijnlijk in Bolivia en misschien nu een beetje luieren??Of alweer een actief programma gepland?Tja zulke landen verschillen denk ik zo van dat van ons dat je natuurlijk ook alles wilt zien nu je er bent .Tot de volgende berichten en pas goed op jezelf en geniet ,maar daar twijfel ik niet aan Liefs van ons hier Dikke kus Tineke